Z filmtidsskrift 1/2012

Byen og filmen: Filmen har omskapt byer til ikoner, byer har gitt filmen forførende rammer.  Film har alltid vært en urban kunstform, og dette nummeret av Z setter fokus på forholdet mellom storby og film.

Z FILMTIDSSKRIFT NR. 1 2012: BYEN OG FILMEN

Morten Harper om Gothham City – nattens by -  Intervju med Roy Andersson – Baklengs inn i moderniteten – Gunnar Iversen om storbyen  i norsk 20-talls film Triers Oslo – Drømmen om Europa

FRA INNHOLDET:

Morten Harper: Gotham – nattens by

Bjørn Sørenssen: Det gode, det tvilsomme og det direkte heslige – byarkitektur i filmens speil

Maria Fosheim Lund: Roy Andersson satt på en gren og så utover byen

Audun Engelstad: Chinatown – byen med mange lag

Gunnar Iversen: Baklengs inn i moderniteten  – Storbyen i norsk 1920-tallsfilm

Sigrid Haugros: Triers Oslo

Tonje Skar Reiersen: Drømmen om Europa – Audrey Hepburn på vift i Roma og Paris

Temaredaktør for dette nummeret er Tonje Skar Reiersen, tonje.skar.reiersen@gmail.com,

Ansvarlig redaktør Ingrid Rommetveit, ingridr@filmklubb.no, 48091001
Z filmtidsskrift
Filmens hus | Dronningens gt. 16 | 0152 Oslo
www.znett.com

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!