Wuxia 2 - 2013

Ellen Engelstad kritiserer mangel på kritikk, det danske filmtidsskriftet Krystallbilleder lurer på hvorfor kunst glimrer med sitt fravær i dansk film og Marit Corneil og Deirdre Boyle har tatt for seg filmskaperen Kamal Aljafaris filmverker

I den nyeste utgaven av wuxia:

-       kommer Ellen Engelstad med kritikk på mangel av mangfold i norsk filmkritikk (”Problemet er uansett ikke i så stor grad hva vi anmelder, som hva vi ikke anmelder”)

-       redaktørene i det danske filmtidsskriftet Krystallbilleder lurer på hvorfor kunst glimrer med sitt fravær i dansk film, som de påstår er rammet av et drengerøvs-syndrom (”Instrugtørene mangler begrep om forskellen mellem originalitet og provinsialisme”)

-       Marit Corneil og Deirdre Boyle har tatt for seg den palestinske filmskaperen Kamal Aljafaris filmverker – og viser hvordan en regissør uten hjemland, kan skape et hjemland på filmlerretet.

-       Fast & Furious-filmene møter sin første seriøse analyse i Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoffs 12-sider lange tekst om filmenes bensindrevne fellesskap.

Fokusdelen i dette nummeret er viet den franske regissøren Chris Marker, som døde i fjor, 91 år gammel. Marker er fortsatt mest kjent for å være essayfilmens far. Den politiske delen av Markers mangfoldige filmografi har tradisjonelt fått mindre oppmerksomhet, men unektelig var han også en ihuga politisk aktivist.

I denne fokusdelen

-       skriver Colin Beckett om hvordan filmverdenen unisont har tatt til hjerte Markers to mest kjente filmer Sans Soleil og La Jetée.

-       Maria Fosheim Lund har intervjuet Chris Markers hittil relativt ukjente norske produsent (selv om hun aldri har brukt den tittelen om seg selv) Inger Servolin om samarbeidet i det politiske filmkollektivet Slon som de stiftet sammen, og

-       Cato Fossum har intervjuet den finske filmskaperen Peter von Bagh om hans filmatiske slektskap med Marker.

-       Til sist har vi med en oversettelse av Markers film Skjønne mai (Le joli mai) i tekstform. Filmen består av intervjuer og samtaler og er et rikt tidsdokumenter som vil vokse på å oppleves i leserens eget, subjektive tempo. Filmen er månedens klassiker på Cinemateket i Oslo.

Se hele innholdsfortegnelsen

Bladet er i salg på Narvesen fra 7. november.

Redaktører er Maria Moseng og Maria Fosheim Lund. Les mer om wuxia

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.