Wuxia 2 - 2013

Ellen Engelstad kritiserer mangel på kritikk, det danske filmtidsskriftet Krystallbilleder lurer på hvorfor kunst glimrer med sitt fravær i dansk film og Marit Corneil og Deirdre Boyle har tatt for seg filmskaperen Kamal Aljafaris filmverker

I den nyeste utgaven av wuxia:

-       kommer Ellen Engelstad med kritikk på mangel av mangfold i norsk filmkritikk (”Problemet er uansett ikke i så stor grad hva vi anmelder, som hva vi ikke anmelder”)

-       redaktørene i det danske filmtidsskriftet Krystallbilleder lurer på hvorfor kunst glimrer med sitt fravær i dansk film, som de påstår er rammet av et drengerøvs-syndrom (”Instrugtørene mangler begrep om forskellen mellem originalitet og provinsialisme”)

-       Marit Corneil og Deirdre Boyle har tatt for seg den palestinske filmskaperen Kamal Aljafaris filmverker – og viser hvordan en regissør uten hjemland, kan skape et hjemland på filmlerretet.

-       Fast & Furious-filmene møter sin første seriøse analyse i Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoffs 12-sider lange tekst om filmenes bensindrevne fellesskap.

Fokusdelen i dette nummeret er viet den franske regissøren Chris Marker, som døde i fjor, 91 år gammel. Marker er fortsatt mest kjent for å være essayfilmens far. Den politiske delen av Markers mangfoldige filmografi har tradisjonelt fått mindre oppmerksomhet, men unektelig var han også en ihuga politisk aktivist.

I denne fokusdelen

-       skriver Colin Beckett om hvordan filmverdenen unisont har tatt til hjerte Markers to mest kjente filmer Sans Soleil og La Jetée.

-       Maria Fosheim Lund har intervjuet Chris Markers hittil relativt ukjente norske produsent (selv om hun aldri har brukt den tittelen om seg selv) Inger Servolin om samarbeidet i det politiske filmkollektivet Slon som de stiftet sammen, og

-       Cato Fossum har intervjuet den finske filmskaperen Peter von Bagh om hans filmatiske slektskap med Marker.

-       Til sist har vi med en oversettelse av Markers film Skjønne mai (Le joli mai) i tekstform. Filmen består av intervjuer og samtaler og er et rikt tidsdokumenter som vil vokse på å oppleves i leserens eget, subjektive tempo. Filmen er månedens klassiker på Cinemateket i Oslo.

Se hele innholdsfortegnelsen

Bladet er i salg på Narvesen fra 7. november.

Redaktører er Maria Moseng og Maria Fosheim Lund. Les mer om wuxia

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine