Wuxia 1-2 2018

Temanummer om iransk film med Sara R. Yazdani og regissør Kaveh Tehrani som gjesteredaktører. Kurator Övül Ö. Durmusoglu skriver om Forough Farrokhzads «The House is Black» (1964), filmforsker Annie Fee diskuterer hvorfor Jafar Panahis «Taxi Teheran» (2015) ikke er en art-house film. 

Negar Mottadeheh skisserer opp en feministisk filmkritikk som går via islamske kyborger og fargerik teppeveving i Moshen Makhmalbafs «Gabbeh» (1996) – blant mye annet. 

Innhold

«Poetry, cyborgs and aesthetics: notes on Iranian cinema»
Sara R. Yazdani

«This is not an iranian arthouse film: Jafar Panahi’s Taxi Teheran (2015)»
Annie Fee

«An archive of drawings»
Mirak Jamal

«Islamic cyborg»
Negar Mottahedeh

«Mohsen Makhmalbafs Gabbeh: 'Livet er farge! Kvinnen er farge!'»
Negar Mottahedeh

«Her house is opaque: Notes on The house is black»
Övül Ö. Durmusoglu

«Notes on Amir Naderi’s Daandeh»
Kaveh Tehrani & Sina Ataelan Dena

«Notes on Tabiate Bijan»
Ali Asgari

«Notes on the emancipatory possibilities of Iranian cinema»
Banafsheh Ranji & Rooholah Sepandarand

 

Wuxia anbefaler

«Materie og minne»
Anbefaling av Martin Grennberger

«Livet på Frogner»
Anbefaling av Sara Li Stensrud

«Hypens gullalder»
Aksel Kielland

Ute nå

Hva er det med kunstfaglig arbeid som kan bidra til å fremme medborgerskap? Ny utgave av DRAMA retter søkelyset mot ulike marginaliserte grupper – fra flyktningbarna som jevnlig ankommer norske skoler til seniorer som opplever tap av verdi og tilhørighet.

Ønsker du å låne kontoret?

Medlemstidsskriftene kan låne kontoret vårt i 4. etasje på Litteraturhuset i Oslo, fortrinnsvis etter kl 15. Trenger du det på dagtid, kan det som regel ordnes.

Send e-post til  post@tidsskriftforeningen.no for spørsmål/reservasjon.

Developed by Aplia - Powered by eZ Publish - Informasjonskapsler