Vagant 3 - 2012

Tema for denne utgaven er blant annet ”verdensutstillingen”, som er historiens største kulturinstitusjon. Vagant kikker i dette nummeret nærmere på den fantasieggende historien til det som etter hvert har blitt hetende EXPO.

Vagant om verdensutstillingen

Nytt nummer av Vagant er i butikkene fra 23. august! Tema for denne utgaven er blant annet ”verdensutstillingen”.

Verdensutstillingen er historiens største kulturinstitusjon, med flere hundre millioner besøkende siden The Great Exhibition i London i 1851.

I mellomkrigstiden gikk Verdensutstillingen fra å være en industrimesse til å forsøke å foregripe morgendagens samfunn, og slik er det fremdeles:

Bakom de fabelaktige fremtidsfantasiene murrer konflikten mellom utopisk vilje og selvhevdende dekadanse. I dette spenningsfeltet er det at nasjoner fra hele verden har stilt ut og mobilisert sine særlige kjennetegn.

Vagant kikker i dette nummeret nærmere på den fantasieggende historien til det som etter hvert har blitt hetende EXPO – og besøkt årets verdensutstilling i Yeosu, Sør-Korea.

Nummeret inneholder ellers en rekke tekster om italiensk litteratur i dag og anmeldelser av nye bøker og utstillinger.

Sjekk også ut www.vagant.no, nylansert i mai, der det jevnlig publiseres anmeldelser, intervjuer, oversettelser og bloggoppføringer.

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).