Vagant 3 - 2012

Tema for denne utgaven er blant annet ”verdensutstillingen”, som er historiens største kulturinstitusjon. Vagant kikker i dette nummeret nærmere på den fantasieggende historien til det som etter hvert har blitt hetende EXPO.

Vagant om verdensutstillingen

Nytt nummer av Vagant er i butikkene fra 23. august! Tema for denne utgaven er blant annet ”verdensutstillingen”.

Verdensutstillingen er historiens største kulturinstitusjon, med flere hundre millioner besøkende siden The Great Exhibition i London i 1851.

I mellomkrigstiden gikk Verdensutstillingen fra å være en industrimesse til å forsøke å foregripe morgendagens samfunn, og slik er det fremdeles:

Bakom de fabelaktige fremtidsfantasiene murrer konflikten mellom utopisk vilje og selvhevdende dekadanse. I dette spenningsfeltet er det at nasjoner fra hele verden har stilt ut og mobilisert sine særlige kjennetegn.

Vagant kikker i dette nummeret nærmere på den fantasieggende historien til det som etter hvert har blitt hetende EXPO – og besøkt årets verdensutstilling i Yeosu, Sør-Korea.

Nummeret inneholder ellers en rekke tekster om italiensk litteratur i dag og anmeldelser av nye bøker og utstillinger.

Sjekk også ut www.vagant.no, nylansert i mai, der det jevnlig publiseres anmeldelser, intervjuer, oversettelser og bloggoppføringer.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!