Tidsskriftet nr. 3 - 2016

I dette nummeret har vi to artikler om den vanskelige diagnosen kronisk utmattelsessyndrom / myalgisk encefalopati.

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Fra redaktøren

Sykehusene lider under systemer som ikke fungerer. Faget skyves til siden, og de ansattes arbeidsglede forsvinner. Det vil kunne gå utover pasientene

Det syke huset

Kronisk utmattelse – ikke bare ME

Pasienters selvrapportering av kronisk utmattelse er lite egnet til å skille kronisk utmattelsessyndrom fra psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser. Dette viser en retrospektiv gjennomgang av pasienter med kronisk utmattelse som er utredet ved Nevrologisk avdeling, Haukeland universitetssykehus. Av 365 pasienter fikk 48 diagnosen kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati (ME) og 18 diagnosen postinfeksiøs utmattelse.

Utredning ved mistenkt kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati

Skader ved lekkasje av intravenøst tilført væske

Ved tilførsel av ulike væsker intravenøst kan det oppstå skader i det omkringliggende vev pga. lekkasje. Slike ekstravaseringsskader kan medføre nekrose, kroniske sår og betydelige senfølger. Denne type iatrogene skader må forebygges. Raskt innsettende tiltak kan redusere skadeomfanget.

Ekstravaseringsskader

Ung mann med magesmerter og bilyd

Magesmerter og infeksjonstegn er en vanlig problemstilling ved innleggelse i sykehus, men årsaken er ikke alltid knyttet til abdomen. Les og lær av historien om en mann i 20-årene med et komplekst symptombilde og mange mulige diagnoser.

En mann i 20-årene med magesmerter og bilyd over hjertet

Skotsk allmennmedisin basert på verdier

Vi leger må bli mer bevisste på hvorfor vi gjør som vi gjør, mener Miles Mack, som er leder for skotske allmennleger. Han er optimist på fagets vegne i en helsetjeneste der fag og politikk er knyttet tett sammen. Antall utdanningsstillinger i allmennmedisin i Skottland skal nå økes kraftig.

Vil sette legers verdier i spill

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!