Tidsskriftet nr. 15/2015

I Tidsskriftet nr. 15/2015 publiseres den første artikkelen i den nye sjangeren Klinisk oversikt. Dette er narrative oversiktsartikler basert på forfatterens egen erfaring og et skjønnsmessig litteraturutvalg.

Den første artikkelen i denne serien handler om klasehodepine. Typisk for tilstanden er tilbakevendende anfall med strikt ensidig intens smerte bak eller rundt øyet, ledsaget av autonome symptomer i ansiktet på den samme siden. Det tar ofte lang tid før pasienten får riktig diagnose og behandling. Tilstanden belyses i denne saken.

Du kan også blant annet lese om kortere telomerer muligens er knyttet til psykososial belastning i barndommen. Det er vist at alvorlig belastning i barndommen er skadelig for senere helse. Ny forskning er rettet mot om – og eventuelt hvordan – telomerene, de beskyttende endestykkene på kromosomene, kan være et av bindeleddene mellom slik erfaring og senere sykelighet.

Lise Mørkved Helsingen beskriver sitt første år som assisterende medisinsk redaktør i Tidsskriftet. Hun legger vekt på at det største og viktigste arbeidet bak de 22 årlige utgavene utføres på dugnad av forfattere og fagvurderere.
Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Fra redaktøren

Man kan si noe om det meste, men måten man gjør det på er avgjørende

Ett år som medisinsk redaktør

Telomerer og barnehelse

Telomerer er repetitive DNA-sekvenser på kromosomenes endestykker. Korte telomerer har vært knyttet til økt sykelighet og dødelighet. Flere studier viser også en sammenheng mellom korte telomerer og belastende forhold i barns oppvekst, men funnene er ikke entydige.

Er en belastet barndom knyttet til kortere telomerer?

Klasehodepine

Klasehodepine kjennetegnes av tilbakevendende anfall med sterke smerter bak eller rundt ett øye, ledsaget av autonome symptomer på samme side av ansiktet. Motorisk rastløshet er også karakteristisk. Tilstanden er relativt sjelden, årsaken uklar og behandlingen vanskelig.

Klasehodepine

Nitrogenmonoksid ved akutt hjertesvikt?

Pasienter med hjertesykdom er mer utsatt for peroperative kardiovaskulære komplikasjoner. En pasient med kronisk hjertesvikt fikk alvorlig surstoffmangel under narkose, men ble svært mye bedre etter tilførsel av nitrogenmonoksid. Dette er en lite utprøvd og lite dokumentert behandling. Når kan bruk av slik eksperimentell behandling forsvares?

Legehelter – og antihelter

En kvinne i 70-årene med dekompensert hjertesvikt under operasjon

Alder, alvor og prioritering

Prioritering i helsetjenesten er både nødvendig og vanskelig. Hvordan har sentrale prioriteringskriterier som sykdommens alvorlighet, tiltakets effekt og kostnadseffektivitet vært gjennomført i praktisk klinisk medisin? Er det mulig å bruke alvorlighetsgrad som prioriteringskriterium uten samtidig å aldersdiskriminere?

Prioriteringskriterier i helsetjenesten

Alder og alvor

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!