Tidsskrift for Den norske legeforening 6/2014

Kan én pille redde millioner fra å dø av kardiovaskulær sykdom? Hvorfor er tilbakemelding så vanskelig? Les om dette og mye mer i Tidsskriftet nr. 6/2014

Tidsskrift for Den norske legeforening

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske lægeforening:

Fra redaktøren

Den beste form for tilbakemelding er den som setter i gang refleksjon om egen atferd og egne prestasjoner. Ukritisk ros eller ris alene har sjelden noe for seg

Hvorfor er tilbakemelding så vanskelig?

Polypille som hjerteprofylakse?

Kan bruk av en kombinasjonspille med flere aktive legemidler i lave doser forebygge kardiovaskulær sykdom? Det er hittil publisert seks kontrollerte kliniske studier med ulike varianter av en slik polypille, men ingen av dem har med «harde» endepunkter. Beregninger tyder likevel på redusert risiko for koronar hjertesykdom og hjerneslag.

Polypillen som kardiovaskulær profylakse – kliniske studier

Polypillen – et alternativt konsept i kardiovaskulær profylakse

Dødsfall blant narkomane

Narkotikabrukere dør ofte tidlig, men ikke bare av overdose. Ved nesten hvert fjerde dødsfall der det ble foretatt obduksjon med påvisning av narkotika i blodet, var dødsårsaken en ulykke, oftest en trafikkulykke, selvmord eller drap. Dette viser en studie av 1 338 rettsmedisinske obduksjoner i Oslo, Bergen og Stavanger.

Unaturlige dødsfall hos narkotikabrukere

Komplikasjoner ved immunsuppresjon

Immunsupprimerte pasienter som behandles med cytostatika mot malign sykdom, har høy risiko for infeksjoner med et potensielt alvorlig forløp. En nyretransplantert mann, født og oppvokst i Afrika, utviklet et B-cellelymfom og fikk hoste og svingende temperatur under sine cytostatikakurer. Årsaken var ikke en bakteriell infeksjon.

En nyretransplantert lymfompasient begynner å hoste

Norsk og internasjonal forskning

Gode forskningsmiljøer kjennetegnes av internasjonalt samarbeid. Forskere i Bergen har bidratt betydelig i to studier om henholdsvis genetiske mekanismer ved type 2-diabetes og genmutasjoner ved livmorhalskreft. Studiene er nylig er publisert i prestisjetidsskriftene Cell og Nature.

Ny genetisk mekanisme for type 2-diabetes påvist

Nye genfunn ved livmorhalskreft

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!