Tidsskrift for Den norske legeforening 18/2014

Hvor mye bør du bevege deg hvis du vil leve lengst mulig? Finnes det gode alternativer til akuttinnleggelser? Hva kan rettspsykiatrien bidra med?

Tidsskrift for Den norske legeforening

Tidsskrift for Den norske legeforening er et generelt medisinsk tidsskrift, som utkommer annenhver tirsdag og publiseres først på nett. Det utgis 24 nummer årlig.

Papirutgaven sendes til leger, medisinstudenter, biblioteker, sykehus og institusjoner. Alt innhold i Tidsskriftet publiseres på Internett, og er åpent tilgjengelig for alle.

Tidsskrift for Den norske legeforening er både et vitenskapelig tidsskrift og medlemsblad for Den norske legeforening.

Dette kan du blant annet lese om i siste utgave av Tidsskrift for Den norske legeforening:

Fra redaktøren

Studentengasjement kan være brysomt. Men det er en forutsetning for god undervisning

Brysomme studenter

Fysisk aktivitet er viktig for helsen

Moderat fysisk aktivitet gir lavere dødelighet – ja, hos eldre menn er fysisk aktivitet like viktig som å avstå fra røyking. Dette viser analyser av data om menn som deltok i Oslo-undersøkelsene i 1972 og 2000. Leger må råde sine pasienter til å være mer fysisk aktive. Hvordan skal vi få dem til å følge rådet?

Fysisk aktivitet – aldri for sent!

Fysisk aktivitet, røyking og dødelighet hos menn som deltok i Oslo-undersøkelsene i 1972 og 2000

Alternativ til sykehusinnleggelse

Hver fjerde pasient som ble vurdert for sykehusinnleggelse fra Fosen legevaktsenter i perioden 2006 – 09 ble i stedet lagt i en prehospital observasjonsseng på senteret. En tredel av disse ble sendt hjem innen halvannet døgn, og det var relativt få reinnleggelser. Men er prehospitale observasjonssenger et aktuelt alternativ for geriatriske pasienter?

En kunnskapsbasert samhandlingsreform?

Prehospital observasjon som alternativ til akuttinnleggelse

Hva kan rettspsykiatrien bidra med?

Sammenhengen mellom en psykiatrisk diagnose og en kriminell handling kan være uklar. Det er forskjell på å forklare og å forstå. Det bør åpnes for mer nyanserte kliniske og personlighetsmessige beskrivelser ved rettspsykiatriske vurderinger, mener to erfarne rettspsykiatere.

Hva bør rettspsykiatrien bidra med?

Urinmikroskopi

Mikroskopi av urinsediment er enkelt og billig, men blir ofte glemt i en travel klinisk hverdag. Urinmikroskopi kan bidra til rask og korrekt diagnose ved spørsmål om sykdom i nyrer og urinveier. Tre eksempler viser dette.

Urinmikroskopi – et viktig diagnostisk verktøy

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!