Stemmer nr. 2/16

Jubileumsnummer for STEMMER - 10 år. Lyrikk, tekster. intervjuer, dikt, bokomtaler og ikke minst vinnertekster fra tekstkonkurransen Uro

STEMMER - Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster

Fra innholdet i nr. 2/2016:

Tema: Stemmer i periferien. Om Lyrikk og Ungdomslitteratur

Respekten for det levende. Møt lyrikeren Kjartan Hatløy.

Steinar Opstad: Om diktsamlingen Døgnskrift av Kirsti Hole

Tre forfattere, om Eva Jensen

Litterære referanser i tv-serien Skam til Stolthet og fordom

Les intervju med Eirin Gundersen, Casper André Lugg og Liv Marit Weberg

Møt billedkunstneren Bente Louise Aas

Vinnertekster fra tekstkonkurransen om Uro

Dikt. Bokomtaler. Leserne skriver.

STEMMER kom ut første gang i august 2006. Magasinet har både journalistiske, faglitterære og skjønnlitterære tekster og arrangerer årlige tekstkonkurranser. Inspirasjonskilder er blant annet det svenske magasinet VI, britiske Granta og det tidligere norske Magasinet for alle.

Redaksjonen består av Unn Christensen (redaktør), Merete Berg Toreg (grafisk designer) og Tine Kolstad (journalist og fagbokforfatter). Redaksjonsrådet består av Ingeborg Margrete Andersen, Oddmund Kårevik, Kristian Lødemel Sandberg, Vivian Songe og Pia Tveterås. Magasinet er støttet av Norsk kulturråd og selges i Narvesen, se oversikt her: http://interpress.se/nb/produkter/magasiner/1350.stemmer/.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.