Stemmer nr. 2/16

Jubileumsnummer for STEMMER - 10 år. Lyrikk, tekster. intervjuer, dikt, bokomtaler og ikke minst vinnertekster fra tekstkonkurransen Uro

STEMMER - Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster

Fra innholdet i nr. 2/2016:

Tema: Stemmer i periferien. Om Lyrikk og Ungdomslitteratur

Respekten for det levende. Møt lyrikeren Kjartan Hatløy.

Steinar Opstad: Om diktsamlingen Døgnskrift av Kirsti Hole

Tre forfattere, om Eva Jensen

Litterære referanser i tv-serien Skam til Stolthet og fordom

Les intervju med Eirin Gundersen, Casper André Lugg og Liv Marit Weberg

Møt billedkunstneren Bente Louise Aas

Vinnertekster fra tekstkonkurransen om Uro

Dikt. Bokomtaler. Leserne skriver.

STEMMER kom ut første gang i august 2006. Magasinet har både journalistiske, faglitterære og skjønnlitterære tekster og arrangerer årlige tekstkonkurranser. Inspirasjonskilder er blant annet det svenske magasinet VI, britiske Granta og det tidligere norske Magasinet for alle.

Redaksjonen består av Unn Christensen (redaktør), Merete Berg Toreg (grafisk designer) og Tine Kolstad (journalist og fagbokforfatter). Redaksjonsrådet består av Ingeborg Margrete Andersen, Oddmund Kårevik, Kristian Lødemel Sandberg, Vivian Songe og Pia Tveterås. Magasinet er støttet av Norsk kulturråd og selges i Narvesen, se oversikt her: http://interpress.se/nb/produkter/magasiner/1350.stemmer/.

I 1870 fantes det omtrent 100 000 griser i Norge. I dag slakter vi 1,7 millioner griser hvert år. Nå hører vi om et voksende ubehag knyttet til denne produksjonen – selv næringen snakker om «stor etterspørselsrisiko». Og dyrevernere at dersom forbrukere visste mer om hvordan grisen blir mat, så ville maten smakt annerledes.