Stemmer nr. 2/16

Jubileumsnummer for STEMMER - 10 år. Lyrikk, tekster. intervjuer, dikt, bokomtaler og ikke minst vinnertekster fra tekstkonkurransen Uro

STEMMER - Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster

Fra innholdet i nr. 2/2016:

Tema: Stemmer i periferien. Om Lyrikk og Ungdomslitteratur

Respekten for det levende. Møt lyrikeren Kjartan Hatløy.

Steinar Opstad: Om diktsamlingen Døgnskrift av Kirsti Hole

Tre forfattere, om Eva Jensen

Litterære referanser i tv-serien Skam til Stolthet og fordom

Les intervju med Eirin Gundersen, Casper André Lugg og Liv Marit Weberg

Møt billedkunstneren Bente Louise Aas

Vinnertekster fra tekstkonkurransen om Uro

Dikt. Bokomtaler. Leserne skriver.

STEMMER kom ut første gang i august 2006. Magasinet har både journalistiske, faglitterære og skjønnlitterære tekster og arrangerer årlige tekstkonkurranser. Inspirasjonskilder er blant annet det svenske magasinet VI, britiske Granta og det tidligere norske Magasinet for alle.

Redaksjonen består av Unn Christensen (redaktør), Merete Berg Toreg (grafisk designer) og Tine Kolstad (journalist og fagbokforfatter). Redaksjonsrådet består av Ingeborg Margrete Andersen, Oddmund Kårevik, Kristian Lødemel Sandberg, Vivian Songe og Pia Tveterås. Magasinet er støttet av Norsk kulturråd og selges i Narvesen, se oversikt her: http://interpress.se/nb/produkter/magasiner/1350.stemmer/.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!