Stemmer 2/2017

STEMMER har i 2017 startet Forfatterskole (12 sider i hvert nummer om å skrive), og har i nr. 2/2017 intervju med Knut Faldbakken om fortellerposisjoner i fiksjonstekster og et langt intervju med Silje Osnes Ulstein om debutantantologien Signaler.

«Det har blitt vanskeligere å leve som fri forfatter på grunn av forlagenes prisdumping», sier Ingvar Ambjørnsen i et intervju. Et av temaene i dette nummeret er Å utgi bøker på eget forlag, og vi intervjuer to forfattere som nettopp gjør det, barne- og ungdomsbokforfatterne Cathrine Myhre Solbjør og Ann Hilde Bolstad.

Fire tekster tar for seg afrikansk litteratur. Litteraturviteren og bloggeren Ainehi Edoro etterlyser litteraturkritikk, for afrikanske romaner har aldri blitt vurdert som litteratur.

Blant de mange forfatterne som presenteres i dette nummeret, er Yvonne Vera (1964–2005) – en av Afrikas mest prisbelønte og anerkjente forfattere. Med en barndom der «vi spise, lekte, sov og leste under månen» til frigjøringskrigens grufulle handlinger som bakteppe for forfatterskapet.

To tekster tar for seg svenske bøker/forfatterskap: Steinar Opstad skriver om Marie Lundquists poesi. I bokessayet om Käraste Herman. Rasbiologen Herman Lundborgs gåta, skriver Johan Tønnesson om «transhumanismen»: «Denne retningen allierer seg med moderne genetikk og nye teknologier for å legge til rette for selektiv abort av mennesker med uønskede egenskaper, og dens pionér og guru avviser ikke drap på spedbarn».

For øvrig er det mange litterære tekster og bokomtaler, og den nye spalten «Lost in translation» innledes med en tekst av Tove Bakke, «Frå oversettarens kvardag».

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.