STEMMER 2/2015

Temaer: Sverige og Barnelitteratur. Retorikk, språk og skrivetips vies stor plass i dette nummeret, der vi også presenterer vinnertekstene i årets tekstkonkurranse om Svev.

STEMMER
Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster

«Mange har tydd til ungpiken som metafor for de demokratiske utfordringene vi står overfor i dag. Ungpiken er uten definisjonsmakt, og fleksibiliteten er hennes mest attråverdige trekk. Hun tilpasser seg enhver situasjon med eleganse og letthet og har et trent blikk for hvordan hun kan maksimere utbyttet i den enkelte situasjon. Hun tar til takke med det perspektivet som er blitt tildelt henne».

Dette skriver Ida Skjelderup, lektor ved Høgskolen i Telemark, i retorikkspalten i STEMMER, og det er noe vi vil følge opp i neste nummer! Retorikk, språk og skrivetips vies stor plass i dette nummeret, der vi også presenterer vinnertekstene i årets tekstkonkurranse om Svev.

Vi har to temaer denne gangen: Sverige og Barnelitteratur. Les om lyrikeren Sonja Åkesson og intervju med redaktøren av det svenske magasinet VI. Bli med på en kulturreise i Värmland, og les intervju med bibliotekarene Anne Kristin Lande og Eli Frisvold om svensk barnelitteratur. Nye, norske barnebøker blir presentert i intervjuer med forfatterne Cathrine Myhre Solbjør og Synnøve Borge. Møt også billedkunstneren og barnebokforfatteren Eli Hovdenak, som har laget forsidebildet til dette nummeret av STEMMER.

For øvrig tar vi et «svev» over Jotunheimen, i bilder og tekst. Vi har dikt, bokomtaler og den faste spalten «Leserne skriver», der tema denne gangen er Møte.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!