Stemmer 1/2018

En ny generasjon kvinnelige forfattere er i ferd med å gjøre seg sterkt gjeldende i den nye norske samtidslitteraturen. Vi løfter fram noen av disse nye og interessante stemmene i nr. 1/2018.

STEMMER nr. 1 er i handelen nå

STEMMER har 12 sider Forfatterskole i hvert nummer. I nr. 1/2018 har vi blant annet følgende tekster

• Tre veier inn til din skrivestemme
  • Om sjangerbrudd og sjangerjakt
  • Hva er det med flyteskriving?
  • Omtale av boka Skrivehistorier
  • Skriveoppgave om knapper (jfr. forsiden).

I 2018 prioriterer vi litteraturkritikk: En ny generasjon kvinnelige forfattere er i ferd med å gjøre seg sterkt gjeldende i den nye norske samtidslitteraturen. Unge kvinner som skriver skarpt og skaper et eget rom i litteraturen. Vi løfter fram noen av disse nye og interessante stemmene i nr. 1/2018.

I dette nummeret har vi flere forfatterintervjuer og mange bokomtaler. Vi presenterer også tekster som ble spesielt lagt merke til i fjorårets tekstkonkurranse med tekster for barn og unge, med åpent tema.

Ny tekstkonkurranse med tema: Avhengighet

STEMMER vil i år arrangere en tekstkonkurranse i samarbeid med Erlik Oslo. Vi ønsker litterære tekster i alle sjangere. En tekst om avhengighet kan handle om rusavhengighet, avhengighet av natur, dataspill, sosiale medier, toppturer i fjellet, smarttelefon eller noe helt annet. Konkurransen utlyses i nr. 1, og fristen er 15. august. Juryen består av Tom Egeland, Hilde Hagerup, Erling Kittelsen og May Grethe Lerum.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!