Stemmer 1/2016

«Poesien tilhører ikke den som har skrevet den, men den som trenger den!» heter det i boka Postmannen og Pablo Neruda eller Brennende tålmodighet. Les intervju med forfatteren Antonio Skármeta som fikk Chiles nasjonale litteraturpris i 2014.

STEMMER Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster kom ut første gang høsten 2006. Vi ønsker å fange opp nye litterære stemmer og arrangerer årlige tekstkonkurranser. I nr. 1/2016 utlyser vi en konkurranse med tema «Uro». Fristen er 1. september, og juryen består av Gro Dahle, Morten Harry Olsen og Tine Kolstad.

Vi trykker tre tekster som juryen la spesielt merke til i fjorårets tekstkonkurranse om «Svev» I spalten «Leserne skriver» er tema denne gangen «Om forlatelse», neste gang «Flukt». Vi ønsker å presentere mange nye stemmer i jubileumsåret!

Fra innholdet:

Norske forlag mottok i 2015 over 6000 manus. Flesteparten av forfatterne får kun et høflig avslag uten begrunnelse. Les en gammel brevveksling mellom to forlag og en forfatter om et manus til en diktsamling i STEMMER nr. 1.

"Måtte gjøre alt sjøl": Les om den lange veien fra ide til bok. Møt forfatteren Ivar Sekne, aktuelle med boka "Han forandret Oslo. Frode Rinnan - arkitekt og byplanlegger".

«Den gode samtalen kan sammenlignes med poesi: Det er et slags språklig destillat, som ikke bare består av ordene, men det som henger igjen mellom linjene, og som i beste fall får en ettervirkning». Les intervju med lyrikeren Olava Bidtnes. Hennes dikt «Kostnad» inspirerte oss til å lage tema om «Forever Young».

Skriveundervisning ved hjelp av modelltekster - er det noe å hente? "At slike faste maler kan være effektive for å hjelpe uerfarne skrivere med å framstille stoffet i en ordnet form, er det ingen tvil om", skriver Frøydis Hertzberg, professor emeritus ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo, i en fagartikkel.

«Å lese poesi handler alltid om å levendegjøre forestillingene man har om det poetiske. Å skrive om poesi, er enda en gang å hente frem sine egne innarbeidede begreper og se om de er anvendelige. Å skrive poesi er å være fryktløs et øyeblikk. Den poetiske praksisen kan føre den skrivende mot utslettelse eller også til en større beredskap overfor de negative livskreftene». Les Steinar Opstads essay om Ulla Olins Eftervärme.

For øvrig trykker vi mange dikt og bokomtaler, vi har bildereportasjer, litterære matspalte, faste spalter om retorikk og språk og mye annet.

For nærmere opplysninger, ta kontakt med redaktør Unn Christensen på tlf. 480 24 903

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!