Stemmer 1 - 2013

Markering av hundreårsjubileet for kvinnestemmeretten med utdrag fra boka "Retorikken i kampen om kvinnestemme-retten". Utlysning av ny tekstkonkurranse om "Eksil". Intervju med  dramatikeren og regissøren Carin Mannheimer.

I STEMMER nr. 1/2013 markerer vi hundreårsjubileet for kvinnestemmeretten med et langt utdrag av boka Retorikken i kampen omkvinnestemmeretten og bilder av fotografen Marie Høeg, som var aktiv i kvinnestemmerettsbevegelsen i Horten.  I dette nummeret utlyser vi tekstkonkurranse om EKSIL. Juryen består av Torlaug Løkensgard Hoel, Tine Kolstad og Khalid Salimi, og frist for innlevering er 1.september 2013. Nærmere opplysninger på www.stemmer.no

Den svenske dramatikeren og regissøren Carin Mannheimer skapte furore i 1976 med TV-serienLære for livet. I vinter ble filmen vist på Henie Onstad Kunstsenter, i forbindelse med en utstilling med samme navn. Carin Mannheimer er stadig aktuell, nå med teater om alderdom. Les intervju med henne i STEMMER nr. 1/2013, der vi også presenterer tekster som juryen la spesielt merke til i fjorårets tekstkonkurranse om "Underveis" og uendelige mye annet …

Unn Christensen, redaktør

STEMMER,  Strandvn. 2 ,3186 Horten
Tlf. 48024903

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine