Stemmer 1 - 2013

Markering av hundreårsjubileet for kvinnestemmeretten med utdrag fra boka "Retorikken i kampen om kvinnestemme-retten". Utlysning av ny tekstkonkurranse om "Eksil". Intervju med  dramatikeren og regissøren Carin Mannheimer.

I STEMMER nr. 1/2013 markerer vi hundreårsjubileet for kvinnestemmeretten med et langt utdrag av boka Retorikken i kampen omkvinnestemmeretten og bilder av fotografen Marie Høeg, som var aktiv i kvinnestemmerettsbevegelsen i Horten.  I dette nummeret utlyser vi tekstkonkurranse om EKSIL. Juryen består av Torlaug Løkensgard Hoel, Tine Kolstad og Khalid Salimi, og frist for innlevering er 1.september 2013. Nærmere opplysninger på www.stemmer.no

Den svenske dramatikeren og regissøren Carin Mannheimer skapte furore i 1976 med TV-serienLære for livet. I vinter ble filmen vist på Henie Onstad Kunstsenter, i forbindelse med en utstilling med samme navn. Carin Mannheimer er stadig aktuell, nå med teater om alderdom. Les intervju med henne i STEMMER nr. 1/2013, der vi også presenterer tekster som juryen la spesielt merke til i fjorårets tekstkonkurranse om "Underveis" og uendelige mye annet …

Unn Christensen, redaktør

STEMMER,  Strandvn. 2 ,3186 Horten
Tlf. 48024903

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!