Stemmer 1/2012

Les bl.a. litterære tekster om Naturens stemmer, møt billedkunstner Mai-Bente Bonnevie og Arto Paasilinna, en finsk humorist. Skrivetips, bildereportasje fra Kairo, pluss mange andre artikler og spennende saker. Ny tekstkonkurranse!

Nytt nummer av STEMMER. Magasin for litterære og samfunnsengasjerte tekster.

Fra innholdet i nr. 1/2012:

• Litterære tekster om Naturens stemmer
  • Bortenfor ordene. Møt billedkunstner Mai-Bente Bonnevie
  • Arto Paasilinna – en finsk humorist
  • Samtale som terapi – fra islandsk middelalderlitteratur
  • Skrivingens flyktige øyeblikk
  • Skrivetips: Bak forfattermyten
  • Friksjon & frasar: Gammal Gud – nye ord
  • Bildereportasje fra Kairo
  • Ny tekstkonkurranse, tema: Underveis

Retorikkspalte. Dikt. Bokomtaler. Litterær matspalte. Petit. Essays.

STEMMER kom ut første gang i august 2006. Magasinet har både journalistiske, faglitterære og skjønnlitterære tekster. Det er behov for et magasin som fanger opp nye litterære stemmer og skaper et miljø rundt disse tekstene. Inspirasjonskilder er blant annet det svenske magasinet VI, britiske Granta og det tidligere norske Magasinet for alle.

Vi satser på profesjonell og egenartet design og illustrasjon slik at magasinets visuelle uttrykk også har en tydelig stemme. Redaksjonen består av Unn Christensen (redaktør), Merete Berg Toreg (grafisk designer) og Tine Kolstad (journalist og fagbokforfatter).

Redaksjonsrådet består av Ingeborg Margrete Andersen, Sonja Nyegaard og Kristian Lødemel Sandberg. Magasinet er støttet av Norsk kulturråd.

For nærmere opplysninger, se: www.stemmer.no eller kontakt Unn Christensen på e-post unn-c@online.no eller tlf. 480 24 903

Vi ønsker å publisere mange nye stemmer i årene som kommer!

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!