Samtiden 4 - 2012

Temanummer: Ulikhet i USA. Les bl.a. «The Wire» – arbeidets død og sviket mot USAs arbeiderklasse,  God morgen, Amerika!: Om kappløpet mellom utdanningsnivået og den teknologiske utviklingen,  Om ulikhet og USAs forfall. Nærmere Gud i Englenes by

Nytt Samtiden i salg 15. november!

Temanummer: Ulikhet i USA

Francis Fukuyama:
«The Wire» – arbeidets død og sviket mot USAs arbeiderklasse: Om sosial mobilitet og den smertefulle rase- og fattigdomsrealismen i HBO-serien, så vel som i virkeligheten.

Marius Gustavson:
God morgen, Amerika!: Om kappløpet mellom utdanningsnivået og den teknologiske utviklingen – og en budsjettstyring på kanten av stupet. Det er tegn til lysere tider i Amerika, men krisen har delt den amerikanske befolkningen i to.

George Packer:
Den brutte kontrakten: Om ulikhet og USAs forfall. «Ulikheten har vokst seg så stor at den har blitt et hån mot forestillingen om USA som mulighetens land for alle.»

Charlotte Bergløff:
Nærmere Gud i Englenes by (fotoreportasje). Sjelens supermarked har blitt normen globalt. En film fra Los Angeles snudde verden på hodet i høst, men byen vil fortelle en annen historie.

Kåre Bulie:
Nåde og gode sko. Et møte med Linn Ullmann: «Si meg den litteratur som ikke handler om å bli til eller forsvinne», sier Linn Ullmann i dette omfattende intervjuet om eget forfatterskap, andres kunst og overgangen fra en oppvekst i USA til et liv i Norge.

Håvard Syvertsen:
«Sendt hjem uten hofte». Noen betraktninger om eldreomsorg, retorikken omkring den, og en fortelling fra virkeligheten: «Hva er det man tenker seg: Eksistensielle samtaler med personalet, omgitt av offentlig kjærlighet?»

Torgrim Eggen:
Sex og reserveliv. Et essay om Ayn Rand: Om hun som, uten noe reelt gjennomslag i fagmiljøene, har blitt vår tids mest solgte og trolig mest omtalte filosof – og oppfinneren av den filosofiske flyplassromanen.

Alexandra Irene Larsen:
Muhammedstriden. Ytringsfrihet under press: «Er vi nødt til å begrense ytringsfriheten for å kunne leve fredelig sammen?»

Kristin Gjesdal:
Verdensborgerskap: Demokrati, politikk og toleranse: Hvordan blir du egentlig en verdensborger? Hvorfor føler vi oss ikke mer hjemme i hvert verdenshjørne, selv om verden er mindre enn noen gang? Gjesdal trekker linjene tilbake til opplysningstidens storslagne idealer og mener de fleste av oss egentlig er verdensborgere – bare vi får tenkt oss om.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!