Samtiden 3/2014

Artikler i utvalg 2006 -2014. Cathrine Sandnes avrunder åtte år som redaktør for Samtiden med et utvalg av de over 300 artiklene hun har satt på trykk

Artikler i utvalg 2006 -2014

Cathrine Sandnes avrunder åtte år som redaktør for Samtiden med et utvalg av de over 300 artiklene hun har satt på trykk. “Gjennomlesingen av årgangene har gjort meg stolt og glad for å ha vært med på å jobbe fram så mange interessante, kunnskapsrike og velskrevne artikler,” skriver Sandnes i sin siste leder. “Til sammen har det blitt et utvalg som i stor grad favoriserer essayet fremfor artikkelen, forfatteren fremfor fageksperten og de langvarige problemstillingene fremfor de avsluttede.”

Innhold Samtiden 3/2014

Dag Solstad: Om ytringsfrihet

Fawad Ashraf: Da Faiza forsvant

Cora Alexa Døving: Kampen om en “mislykket” innvandring

Shoaib Sultan og Øyvind Strømmen: De usynlige terroristene

Per Anders Torvik Langerød: Tilbake til hverdagen

Åsne Seierstad: Comfortably Numb

Anders Sømme Hammer: Kvinner vi kan gråte for

Frode Helmich Pedersen: Espen Barth Eide. Eller kunsten å selge en krig.

Tore Renberg og Karl Ove Knausgård: I røykerommet på havets bunn

Toril Moi: Jeg er ikke en kvinnelig forfatter

Geir Gulliksen: Se min kjole

Arve Hjelseth: Trening, knefall og forfall

Gudmund Skjeldal: Når meir blir mindre

Heidi Marie Kriznik: bølgen

Jesús Alcalá: Seriemorderen fra terapirommet

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.