Samtiden 2 - 2012

Om det i blant har hersket tvil om hva vi gjør i Afghanistan, og hvorfor vi er der, har vi alltid kunnet spørre Espen Barth Eide, skriver Frode Helmich Pedersen. Les også: There is no such thing as ‘nice soldiers’!, Israel fra innsiden - og mer!

Frode Helmich Pedersen: Espen Barth Eide eller kunsten å selge en krig

Om det i blant har hersket tvil om hva vi gjør i Afghanistan, og hvorfor vi er der, har vi alltid kunnet spørre Espen Barth Eide, skriver Frode Helmich Pedersen. En gjennomgang av forsvarsministerens ulike posisjoner de siste ti årene viser en mann som til enhver tid har talt krigens sak – og nesten umerkelig endret retorikk og fokus.

Les også:

Asle Toje: Norges trilemma: Lite land i en multipolar verden

Hanne Eggen Røislien: There is no such thing as ‘nice soldiers’!

Karin Abraham: Israel fra innsiden

Mark Jay Mirsky: Ruth Maier – En av oss

Kåre Bulie: Liv på lerretet. Et møte med Olav Christopher Jenssen

Hans Petter Graver: Hvem bestemmer over loven? Hvordan rettsliggjøringen av samfunnet gjør jussen mektigere på bekostning av politikken

Stein Stugu: En hang til det autoritære

Øyvind Ihlen: For bedrift og fedreland

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!