Rus & Samfunn nr. 5-14

Les om diagnoser og medisinering av adferd, bergenaksjonen og skadereduksjon for røykere og annet godt stoff i siste nummer av R&S.

Hva slags samfunn er vi i ferd med å skape som klarer gi en slik diagnose og sentralstimulerende medisiner til så mange? Og hva gjør vi med unger når vi setter sykdomsdiagnoser der hvor adferden egentlig er en naturlig reaksjon på vanskelige forhold hjemme eller på skole, spør fastlege og spesialist i samfunn- og allmennmedisin, Gisle Roksund.

3 Leder

4 En park blir stengt

8 Generasjon konform

11 Kort sagt

12 Om hiv var tema

14 Forretningsmodell på prøvestadiet

17 Innhogg: Et feministisk Nobel-håp

18 E-sigg: Nytt liv med damp

21 Skal røykerne måtte risikere livet for nikotindose?

24 Fagprofil: Terje Turøy

28 Forskning i farta

29 Medikalisering av adferd

30 Big Pharma og andre problemer

31 Diagnosar – ein kunnskapskritikk

35 Hva slags samfunn ønsker vi?

39 Karaktertrekkdiagnoser

45 Enquête: Fem om legemiddeldebatten

47 Innfall: Andregjøring

48 Politiske perspektiver i endring

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.