Rus & Samfunn 5/2015

Les om fritt behandlingsvalg, bortvisningspraksis og amfetaminbruk i siste nummer av Rus & Samfunn.

- Vi vet ikke nok om omfanget av bruk av sentralstimulerende stoffer i arbeidslivet. De som kontakter oss, har bekymringer knyttet til arbeidstakere som bruker illegale rusmidler i arbeidstiden eller fritiden, med negative konsekvenser for jobben, sier fagansvarlig i AKAN, Camilla Lynne Bakkeng til Rus & Samfunn.

Tobakksforsker Karl Erik Lund er vår gjest og vi belyser bruk av sentralstimulerende midler som også kan sies å være arbeidsfolkets foretrukne dop.

Innhold

3 Leder

4 Frykter for de ideelle tilbyderne

8 Bortvisning til besvær

10 Med hjernen i sentrum

13 Kort sagt

14 Programmerte foreldreposisjoner?

17 Innhogg: Kokain er godt for bruttonationalproduktet …

18 Fagprofil: Karl Erik Lund

22 Forskning i farta

23 Bruksmønster

24 Amfetamin – for ytelse mer enn nytelse?

27 Bruk av amfetaminer i Norge

32 Overraskende forskningsfunn

34 Amfetamin og psykose – behov for mer behandling og forskning

38 Kokain – folkets dop?

40 Enquête: Fem om sentralstimulerende stoffer

42 En vanlig dag i Lisboa

47 Innfall: Grekerne

48 Bok: Er velferdstjenester som andre tjenester?

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.