Rus & Samfunn 4-16

I Rus & Samfunn  løftes blikket mot internasjonal narkotikapolitikk og FNs toppmøte i New York i april.

- Alla blev lite nöjda och lite missnöjda, som man kan förvänta sig av en politisk deklaration som enhetligt ska godkännas av ett par hundratal länder. UNGASS 2016 kommer knappast få konkreta följder för de nordiska länderna, men mötet visade att det finns nyanser i ländernas perspektiv på narkotikafrågor, skriver Julius von Wright, redaktør i popNAD.

Kenneth Arctander Johansen er vår gjest i fagprofilen, og rusfeltet gjør opprør mot regjeringens hepatitt strategi.

Innhold

3 Leder

4 Nytt håp for Rus & Samfunn

7 Mener FHI ikke holder løftene

10 Sterk kritikk mot hepatitt-strategi

12 Kort sagt

13 Rusenhet i fengsel satt på vent

16 Hvorfor fortsetter de med «stoff»?

18 Høypotent rusmiddelmarked i Europa

21 Innhogg: Det postfaktuelle samfund

22 Fagprofil: Kenneth Arctander Johansen

26 Forskning i farta

27 Internasjonal narkotikapolitikk

28 Observasjoner og tanker rundt UNGASS

31 Regulerende vindkast fra Mexico

33 Forventninger om et narkotikapolitisk «turning point»

38 Olika nordiskt fokus i den globala narkotikapolitiken

40 Fem om UNGASS 2016

42 Innfall: Uteliv, rus og politikk

43 Et tilbakeblikk på en idealist og realist

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.