Rus & Samfunn 4-16

I Rus & Samfunn  løftes blikket mot internasjonal narkotikapolitikk og FNs toppmøte i New York i april.

- Alla blev lite nöjda och lite missnöjda, som man kan förvänta sig av en politisk deklaration som enhetligt ska godkännas av ett par hundratal länder. UNGASS 2016 kommer knappast få konkreta följder för de nordiska länderna, men mötet visade att det finns nyanser i ländernas perspektiv på narkotikafrågor, skriver Julius von Wright, redaktør i popNAD.

Kenneth Arctander Johansen er vår gjest i fagprofilen, og rusfeltet gjør opprør mot regjeringens hepatitt strategi.

Innhold

3 Leder

4 Nytt håp for Rus & Samfunn

7 Mener FHI ikke holder løftene

10 Sterk kritikk mot hepatitt-strategi

12 Kort sagt

13 Rusenhet i fengsel satt på vent

16 Hvorfor fortsetter de med «stoff»?

18 Høypotent rusmiddelmarked i Europa

21 Innhogg: Det postfaktuelle samfund

22 Fagprofil: Kenneth Arctander Johansen

26 Forskning i farta

27 Internasjonal narkotikapolitikk

28 Observasjoner og tanker rundt UNGASS

31 Regulerende vindkast fra Mexico

33 Forventninger om et narkotikapolitisk «turning point»

38 Olika nordiskt fokus i den globala narkotikapolitiken

40 Fem om UNGASS 2016

42 Innfall: Uteliv, rus og politikk

43 Et tilbakeblikk på en idealist og realist

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!