Rus & Samfunn 2/2016

Les bl.a. om resultatene av studier om barn som pårørende, familietilbudet i Bergen, arbeidet med akutte rusforgiftninger og avkriminalisering av narkotikabrukerne i Portugal.

I Rus & Samfunn nr. 2-2016 kan man lese om resultatene av studier om barn som pårørende i helsesektoren og helseforetakenes implementering og oppfølging av Helsepersonelloven § 10a som ga alt helsepersonell plikt til å ivareta mindreårige barn som er pårørende (2010), og Spesialisthelsetjenesteloven § 3–7a som pålegger alle tiltak innen spesialisthelsetjenesten å ha barneansvarlig personell (2010).

Les også om familietilbudet i Bergen, legevaktens arbeid med akutte rusforgiftninger og avkriminalisering av narkotikabrukerne i Portugal, militariseringen av narkotikabekjempelsen Honduras og rusa nordmenn strandet i Thailand. Vår fagprofil er Aase Sundfær.

Innhold

3 Leder

4 En rapport av betydning

7 Familieambulatoriet

10 Erlik er lik verdighet

12 Kort sagt

13 Tilsvar fra barneombudet

15 Innhogg: Hva skjer i Norge?

16 En vanlig helg på legevakten

19 På kjøret i Thailand

20 Fagprofil: Aase Sundfær

24 Forskning i farta

25 Erfaringer fra et multisenterstudie

26 Å vokse opp med rusa foreldre

30 Barn som pårørende: Ledelse og implementering

33Lov i praksis: Helsevesenets oppfølging av pasienters barn

38 5 om barn som pårørende i rusfamilier

40 Våld i kokainhandelns fotspår

44 Innfall: Politikk og sånn

45 Portugals narkotikapolitikk: Ny internasjonal modell?

Nummer 1 2019, har artikler om sosial reproduksjon, sjukehuskamp og pensjon, abortdebatt og et reisebrev fra markeringen av 100-årsdagen for mordet på Rosa Luxemburg i Berlin.

Nyheter fra Eurozine