Rus & Samfunn 2/2016

Les bl.a. om resultatene av studier om barn som pårørende, familietilbudet i Bergen, arbeidet med akutte rusforgiftninger og avkriminalisering av narkotikabrukerne i Portugal.

I Rus & Samfunn nr. 2-2016 kan man lese om resultatene av studier om barn som pårørende i helsesektoren og helseforetakenes implementering og oppfølging av Helsepersonelloven § 10a som ga alt helsepersonell plikt til å ivareta mindreårige barn som er pårørende (2010), og Spesialisthelsetjenesteloven § 3–7a som pålegger alle tiltak innen spesialisthelsetjenesten å ha barneansvarlig personell (2010).

Les også om familietilbudet i Bergen, legevaktens arbeid med akutte rusforgiftninger og avkriminalisering av narkotikabrukerne i Portugal, militariseringen av narkotikabekjempelsen Honduras og rusa nordmenn strandet i Thailand. Vår fagprofil er Aase Sundfær.

Innhold

3 Leder

4 En rapport av betydning

7 Familieambulatoriet

10 Erlik er lik verdighet

12 Kort sagt

13 Tilsvar fra barneombudet

15 Innhogg: Hva skjer i Norge?

16 En vanlig helg på legevakten

19 På kjøret i Thailand

20 Fagprofil: Aase Sundfær

24 Forskning i farta

25 Erfaringer fra et multisenterstudie

26 Å vokse opp med rusa foreldre

30 Barn som pårørende: Ledelse og implementering

33Lov i praksis: Helsevesenets oppfølging av pasienters barn

38 5 om barn som pårørende i rusfamilier

40 Våld i kokainhandelns fotspår

44 Innfall: Politikk og sånn

45 Portugals narkotikapolitikk: Ny internasjonal modell?

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!