Rus & Samfunn 2/2015

En side ved rettsliggjøringen i rusfeltet er at spørsmålene kan omdefineres fra å være faglige vurderinger til å bli spørsmål om lovens vilkår er innfridde, skriver jusprofessor Karl Harald Søvig.

Les mer om rettsliggjøring samt annet nytt fra rusfeltet og rusforskning i Rus & Samfunn nr. 2 – 2015.

Innhold

3 Leder

4 Ikke nok å bli rusfri

8 Kartlegger rusinduserte psykoser i Rogaland

10 Barnevernsforeldre og brukermedvirkning

13 Fritt behandlingsvalg

14 Kort sagt

15 Metadon på avveie

18 Tiggere – mellom ofre og gjerningspersoner

21 Innhogg: Jeg, en luksusfeminist

22 Fagprofil: Cathrine Moksnes

26 Forskning i farta

27 Jus i rusfeltet

28 Rettsliggjøring av rusfeltet

32 Økt rettsliggjøring – til fordel for brukerne?

35 Lov og rett i praksis

37 Anbudssystem: Politikk, jus og rusbehandling
41 Forbud og straff

44 Enquête: Fem om rettsliggjøring

46 Innfall: Norske verdier

47 Et vendepunkt i internasjonal narkotikapolitikk?

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.