Prosa 3/2020 - 25 ÅR!

Årets tredje utgave av Prosa er viet 25-årsjubileumet! Vi feirer med et fyldig jubileumsnummer og lansering av første episode av Prosapodden!

I anledning jubileet har Johan Tønnesson, Aase Jordheim og Bjørn Ivar Fyksen gått gjennom tidligere utgaver av Prosa. De møter redaktør Merete Røsvik til samtale i Prosapodden, hvor det snakkes om likestilling i sakprosafeltet og samfunnsendringer de siste 25 årene har kommet til i Prosa. Her kan du lytte til Prosapodden: https://feeds.acast.com/public/shows/5ed9434736aede27996f6ec1

I 1870 fantes det omtrent 100 000 griser i Norge. I dag slakter vi 1,7 millioner griser hvert år. Nå hører vi om et voksende ubehag knyttet til denne produksjonen – selv næringen snakker om «stor etterspørselsrisiko». Og dyrevernere at dersom forbrukere visste mer om hvordan grisen blir mat, så ville maten smakt annerledes.