Prosa 2/20

Tema «Næringsvett». Det er et tema som brått oppleves som høyaktuelt: Smitteverntiltakene mot koronaviruset rammer nå både næringslivet generelt og kulturfrilansere spesielt, på en måte det var vanskelig å se for seg for bare noen uker siden.

I dette nummeret ser Bjørnar Magnussen nærmere på utviklingen og bruken av kunstig intelligens til oversettelser. Han spør hvordan dette vil påvirke oversetternes fremtid og kvaliteten på oversettelsene. Og hvordan skal vi egentlig formidle næringsvett i form av kunnskap om naturen og miljøengasjement til publikum?

Petra J. Helgesen intervjuer biologene og forfatterne Jessica Lönn-Stensrud og Anne Sverdrup-Thygeson.

I kritikksatsingen Folkelesnad skriver Guri Fjeldberg om den mest solgte og leste sakprosaen for barn. Hun mener å se at barnesakprosaen appellerer til følelser på en måte som minner om skjønnlitteratur. I samme satsning anmelder Gro Jørstad Nilsen den bestselgende kokeboken Fattig student av Instagrammatbloggeren Karen Elene Thorsen ved å teste de budsjettvennlige ukemenyene.

Yngve Ekern tar i bokessayet sitt en bredere tilnærming kokeboksjangeren, og finner at stadig flere bøker viser den samme tendensen: interesse for matvaner som er bærekraftige for både helsen, planeten og lommeboken.

I den fyldige kritikkseksjonen skiller særlig anmeldelsene til Øystein Noreng og Anne Karin Sæther seg ut.

Anmeldelsene tar for seg to bøker om en norsk oljebransje før koronaens tid. Aud Søyland, Eric Nævdal, Aage Borchgrevink og Kjell Magnus Økland skriver anmeldelser som viser spennet av hva næringsvett kan være – fra strikketradisjoner til skattepolitikk. Debatt: Sylo Taraku svarer på Sunnev Grans anmeldelse av boka Frihetskampen i islam.

Kommer i butikk 3. april og kan bestilles via Prosas nettsider alt nå.

God lesing!

I 1870 fantes det omtrent 100 000 griser i Norge. I dag slakter vi 1,7 millioner griser hvert år. Nå hører vi om et voksende ubehag knyttet til denne produksjonen – selv næringen snakker om «stor etterspørselsrisiko». Og dyrevernere mener at dersom forbrukere visste mer om hvordan grisen blir mat, så ville maten smakt annerledes.