PLNTY 1/2021

Kunst og kultur i skolen: Vi trenger mer kunst og kultur i skolen! Siden 70-tallet har antallet timer med kunst og håndverk blitt redusert fra 20 prosent til 12,5 i 2021. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen.

Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse. Møt professor Anne Bamford, kunstnerne Lotte Konow Lund og Sverre Malling og eksperter som snakker om viktigheten av å kunne tegning. Hvorfor har ikke elever mer enn i underkant av to timer kunst og kultur i uken?

Bidragsytere er:

Annicken Dedekam Råge

Camilla Sune

Dag August S. Dramer

Ida Mathisen

Jan Walaker

Lars Elton

Lars-Erik Christophersen

Mats Linder

Mette Hellenes

Mette Torstensen

Morten S. Wensberg

Sindre W. Goksøyr

Tilde Marman Walaker

Tommy Olsson

PLNTY er et kulturtidsskrift som utgis to ganger i året. Vi jobber i tillegg med kulturstoff på flere plattformer som nett, podkast og video. Vi ønsker å bidra til debatt og være kritiske til den etablerte oppfatningen av hva norsk design, kunst og kultur er. Våre utgivelser er et bidrag til å viske ut skiller mellom akademia og allmennheten, til refleksjon og analyse.

Du finner det i salg her!

Tidsskriftet heiser regnbueflagget. Nytt nummer av Tidsskriftet har flere regnbue-artikler. Juni er nemlig Pride! Avalon Nuovo, som står bak forsiden, sier: «Ut fra egne erfaringer og erfaringene til andre LGBTQIA+-venner, tenkte jeg at jeg ville illustrere varmen og gleden ved å oppdage en kropp, enten det er ens egen eller kroppen til et annet menneske. For meg føles dette ganske sentralt i opplevelsen av å være skeiv, og det er en vakker ting å feire som del av Pride.»

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.