Objetiv #7 2013

Spesialnummeret er et samarbeidsprosjekt med danske Filter og finske PhotoRaw med tittel nordic now, og tar for seg samtidsfotografi i Norden.

Hva er den nåværende tilstanden for fotografiet i de nordiske landene? Finnes det noe som kan kalles et nordisk uttrykk? Og hvis det eksisterer, hva det? Dette er spørsmål som vi, redaktørene av Filter (Danmark), Photo Raw (Finland) Objektiv (Norge), spurte oss selv da vi møttes under en workshop i Riga i 2011, arrangert av det latviske nett-tidskriftet FK.

Vi arrangerte et seminar om nordisk samtidsfotografi under Copenhagen Photo Festival i 2012, et seminar som kretset rundt de tendensene vi mener har styrt den fotografiske produksjonen de siste årene: det private og selvbiografiske fotografiet, de fantasilignende, drømmeaktige scenariene, hybrider mellom fotografi og andre medier, nostalgien for den analoge teknikken, og endringene som dokumentarfotografiet gjennomgår.

Utgaven  inneholder portfolioer til fotografer som JH Engström, Marie Sjøvold og Nita Vera, og essayer fra bl.a Sigrid Lien & Christine Hansen, Anna Tellgren og Mette Sandbye. Nummeret blir oppsummert slik i intervjuet med den legendariske bilderedaktøren Kathy Ryan fra New York Times Magazine:
“a spirited, nude, happy, paradise imagery with the intimate, close-to-home, metaphorical landscape.”

nordic now ble lansert i Arles i juli, distribueres gjennom Musta Taide internasjonalt i hele 2013/2014.

Neste ordinære nummer av Objektiv, #8, utkommer i midten av november.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.