Objektiv #9

Arkivkunst; hvordan arbeider ulike kunstnere med arkivet. En tendens innen samtids-kunsten tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Gjennom bidrag fra flere kunstnere blir vi klokere på denne tendensen.

Vi bruker Arkivkunst som overskrift i dette nummeret for å se på hvordan ulike kunstnere arbeider med arkivet. Dette er ingen ny tendens innen samtidskunsten, men flere utstillinger og institusjonelle satsninger, både her og internasjonalt den seneste tiden, tyder på at mange kunstnere arbeider med gammelt materiale. Det kan være at mangelen på fysisk tilstedeværelse gjør at fotografiet kjennes fraværende, og at man derfor trekkes mot arkivet. Gjennom bidrag fra kunstnere som bl.a Haris Epaminonda, Helene Sommer, Emil Salto og Jumana Manna blir vi klokere på denne tendensen.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.