Objektiv#8 2013

Fokus: Romlighet. Vi har intervjuet en rekke kunstnere om deres tanker rundt hva romlighet betyr for dem. De korte intervjuene veksler med lengre essayer om romlighet.

Objektiv #8 fokuserer på romlighet, og i dag er kanskje behovet for et eget rom mer viktig enn noen gang. Rommet rundt oss endrer seg, mange fysiske rom forsvinner og den virtuelle verden er i ferd med å ta over. Vi har bruk for å stoppe opp og erfare rommet og tiden vi er i. Det å skulle skape sitt eget rom innenfor den visuelle kunstverdenen kan være en utfordring, og vi intervjuer en rekke kunstnere om deres tanker rundt hva romlighet betyr for dem. De korte intervjuene veksler med lengre essayer om romlighet.

Et kritisk aspekt av begrepet belyses blant annet i Erling Moestue Bugges essay om ruinrommet, som han skrev for oss i forlengelse av seminaret Fremtidsruiner på Lillehammer i vår. Sara Rundgren skriver om ulike kunstneres bruk av området rundt Hudson River i New York, og vi har bedt redaktørene av Wuxia om å skrive om filmrommets mulige fallitt. Som en hyllest til det alternative filmrommet har vi bedt Ingrid Eggen om å forevige Cinematekets rom på sitt vis. Og til bildegalleriet har vi bedt Arne Vinnem om å skape et bildeessay spesielt til Objektiv, i løpet av våren har han reist rundt i Skandinavia og sovet over på fem av våre utsalgssteder.

Av andre ting i dette nummeret har vi et intervju med Lucas Blaclock, en lengre omtale om japanske fotobøker av forlegger Gösta Flemming og Milena Høgsberg, sjefskurator ved Henie Onstad Kunstsenter, utdyper sitt forhold til fotografiet igjennom en samtale med kunstner og kurator Alex Klein som har rediget boken Words without pictures.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!