Objektiv # 10 - 2014

Objektiv #10 er det andre nummer på engelsk, og ble lansert under Paris Photo i november.

Det runde tallet kalte på en evaluering, trenger vi dette særegne “rommet” for kamerabasert kunst som dette tidsskriftet er, eller messer som Paris Photo og gallerier som MELK eller Fotogalleriet?

Vi ser på fotografiets stilling i dag gjennom intervjuer med bl.a Nan Goldin, Camille Henrot og Michael Famighetti. Og gjennom samtaler mellom bl.a Charlotte Cotton & Bjarne Bare, Torbjørn Rødland & Kristian Skylstad, og Objektivs aller første Bladgalleri-utstiller Morten Andenæs & Lucas Blalock.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.