Nytt Norsk Tidsskrift 3/12

Hvordan har glorete turistfotografier påvirket debatten om kraftledninger i Hardanger? Mye sto på spill under presidentvalget i Russland, ikke minst fremtiden til «den russiske sivilisasjon». Les ellers «Holocaust og multikulturalismen», debatt m.m.

Natur og kultur. Hvordan har glorete turistfotografier påvirket debatten om kraftledninger i Hardanger? CHRISTINE HANSEN ser på bruken av naturromantiske fotografier i mobiliseringen mot de såkalte monstermastene. Hvorfor i all verden skal ikke kunsten ta etiske hensyn? MARIANNE EGELAND tar for seg Sylvia Plath, Karl Ove Knausgård og deres forsvarere.

Sivilisasjon, fødsel og død. Mye sto på spill under presidentvalget i Russland, ikke minst fremtiden til «den russiske sivilisasjon». KÅRE JOHAN MJØR presenterer russisk intellektuell debatt under Putin. ESPEN SØBYE viser hvordan effekter av demografiske endringer kommer til syne hundreår senere. Dagens synkende fødselsrater vil – over tid – føre til knapphet på innvandret arbeidskraft.

Historie og politikk. I serien Fremragende? diskuterer NARVE FULSÅS historieverket om Universitetet i Oslo. Under tittelen «Holocaust og multikulturalismen» drøfter NILS RUNE LANGELAND «den vestlege skuldsiviliasjonen» og dens lokale nedslag på Bygdøy. TOR EGIL FØRLAND tar et oppgjør med norske historikere, deres publiseringskultur og forholdet til Historisk Tidsskriftift særdeleshet. GUDMUND HERNES tar oss med inn i regjeringen Brundtlands indre gemakker.

Debatt. Hvordan skal forskning formidles? LARS NYRE advarer forskerne mot journalister. SVERRE BAGGE svarer på Arnved Nedkvitnes kritikk i NNT 2/2012.

For nærmere informasjon om innholdet,
kontakt Andreas Carlsson (redaksjonssekretær),
andreas.carlsson@universitetsforlaget.no, 922 85 764

For bestilling av anmeldereksemplar,
kontakt Arne Veer (markedskonsulent),
arne.veer@universitetsforlaget.no, 24 14 75 11 / 994 71 220

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!