Nytt Norsk Tidsskrift 3/12

Hvordan har glorete turistfotografier påvirket debatten om kraftledninger i Hardanger? Mye sto på spill under presidentvalget i Russland, ikke minst fremtiden til «den russiske sivilisasjon». Les ellers «Holocaust og multikulturalismen», debatt m.m.

Natur og kultur. Hvordan har glorete turistfotografier påvirket debatten om kraftledninger i Hardanger? CHRISTINE HANSEN ser på bruken av naturromantiske fotografier i mobiliseringen mot de såkalte monstermastene. Hvorfor i all verden skal ikke kunsten ta etiske hensyn? MARIANNE EGELAND tar for seg Sylvia Plath, Karl Ove Knausgård og deres forsvarere.

Sivilisasjon, fødsel og død. Mye sto på spill under presidentvalget i Russland, ikke minst fremtiden til «den russiske sivilisasjon». KÅRE JOHAN MJØR presenterer russisk intellektuell debatt under Putin. ESPEN SØBYE viser hvordan effekter av demografiske endringer kommer til syne hundreår senere. Dagens synkende fødselsrater vil – over tid – føre til knapphet på innvandret arbeidskraft.

Historie og politikk. I serien Fremragende? diskuterer NARVE FULSÅS historieverket om Universitetet i Oslo. Under tittelen «Holocaust og multikulturalismen» drøfter NILS RUNE LANGELAND «den vestlege skuldsiviliasjonen» og dens lokale nedslag på Bygdøy. TOR EGIL FØRLAND tar et oppgjør med norske historikere, deres publiseringskultur og forholdet til Historisk Tidsskriftift særdeleshet. GUDMUND HERNES tar oss med inn i regjeringen Brundtlands indre gemakker.

Debatt. Hvordan skal forskning formidles? LARS NYRE advarer forskerne mot journalister. SVERRE BAGGE svarer på Arnved Nedkvitnes kritikk i NNT 2/2012.

For nærmere informasjon om innholdet,
kontakt Andreas Carlsson (redaksjonssekretær),
andreas.carlsson@universitetsforlaget.no, 922 85 764

For bestilling av anmeldereksemplar,
kontakt Arne Veer (markedskonsulent),
arne.veer@universitetsforlaget.no, 24 14 75 11 / 994 71 220

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.