Nytt Norsk Tidsskrift 1/15

Les bl.a.: Fører demokrati til menneskelig velferd? BO ROTHSTEIN tror kvaliteten på offentlig forvaltning er viktigere.

Garanterer uavhengige domstoler individuelle rettigheter? HANS PETTER GRAVER viser hvordan autonome domstoler har sviktet under autoritære regimer.

Hvorfor er ikke mannen part i abortloven? RUNAR DØVING etterlyser likestilling.

Hva er galt med å bruke droner i krig? ANDREAS BREKKE CARLSSON, CAMILLA SERCK-HANSSEN og JACOB THOMAS STAIB foretar en etisk vurdering.

Hva slags familieidealer har barn av pakistanske innvandrere? MARJAN NADIM finner en «sterk orientering» mot arbeid og utdanning.

Ellers: TROND GRAM om finanskriser, BJØRN YNGVE TOLLEFSEN om Derridas dårlige lesere, TORBJØRN GUNDERSEN og SILJE MARIE TELLMANN om økonommakt og klimapolitikk, TORBJØRN RØE ISAKSEN om forskning og politikk, BERIT BRINGEDAL om prioriteringer i helsevesenet, FREDERIK ZIMMER om formueskatt.

Utgaven kan også leses i sin helhet på idunn.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!