Numer 97

Nordisk råds nyopprettede pris til barne- og ungdomslitteratur deles ut med pomp og prakt i operaen 30. Oktober. Norske bildebøker hevder seg i verdenstoppen, men ingen av dem er nominert.

NUMER 97
Tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst

Nr.97 er ute nå, spekket med  nyheter og godt stoff om tegning og bokkunst ! NUMER er inne på kulturrådets innkjøpsordning i to år til!

Cappelens Forslag har blikk for det sjeldne og visuelle. Kvalitet er deres salgstriks

Veneziabiennalen varer til 24. November. Les Øystein Hauges refleksjoner rundt årets biennale; Kaos, Kosmos, tur/retur

Israels fremste tegneserieskaper Rutu Modan vil ikke reduseres til en politisk talskvinne.  Erle Marie Sørheim møtte henne i Tel Aviv

Per Ung (1933 – 2013) om å tegne i dybden. Stig Andersen møtte Per Ung på atelieret til en siste samtale om tegning og skulptur

Käthe Kollwitz kunst ble formet av byen der hun virket. Maria Torkelsen Horvei tar oss med til Kollwitz Berlin.

Bokskatten, Dikt velger bilde, tegneserie, og ikke minst: grundige anmeldelser av bildebøker for voksne og for barn.

Øyvind Torseter har laget omslaget på NUMER 97. Illustrasjonen er fra boken og utstillingen ”Koblinger” 2013. Nål og oljestift, stempel og pastellkritt på papir. Bok og utstilling er anmeldt av Oda Bhar.

God lesning!

For mer informasjon kontakt redaktør Anne Schäffer
Mobil: 91131125
E-post: anne@tegnerforbundet.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!