Numer 96

Bukken og havresekken?  Les mer om teori og praksis i Nasjonalmuseets innkjøpspolitikk. Scott McCloud, tegneserieskaper og –teoretiker, gjestet Oslo Comic Expo. Sverre Malling og Louis Moe; et kunstnermøte på tvers av tid og tidsånd.

NUMER 96

Tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst

- Bukken og havresekken?  Fire av fem kunstnere som ble innkjøpt med samtidstegning til Nasjonalmuseet i 2012, stilte ut på museets egenproduserte utstilling PRISME. Les mer om teori og praksis i Nasjonalmuseets innkjøpspolitikk.

- Scott McCloud, tegneserieskaper og –teoretiker gjester Oslo Comic Expo denne uken. NUMER møtte han i Berlin til en samtale om tegneserier på nett.

- Det er 100 år mellom Sverre Malling og Louis Moes tegninger som vises på nyåpnede Grenland Kunsthall. Et kunstnermøte på tvers av tid og tidsånd.

- Må vi vokte oss for klisjéene?  Stereotype fremstillinger i barnebøker har fått hard kritikk i Sverige det siste året- jfr. debatten om illustrasjonene til Stina Wirsén og Jakob Martin Strid. NUMER oppsummerer debatten i et norsk perspektiv.

- Intervjuer med to Grand Old Ladies i kunstens tjeneste: Sidsel Helliesen, Nasjonalmuseet, og  Gerd Woll, Munchmuseet.

Som vanlig faste spalter: Bokskatten, Bilde velger dikt, tegneserie og ikke minst; grundige anmeldelser av bildebøker for voksne og for barn.

Sverre Malling har laget omslaget på NUMER nr.96: Untitled (Mask/Primates) 2013. Kull på papir. 76x57cm.

God lesning!

For mer informasjon kontakt redaktør
 Anne Schäffer

Mobil: 91131125

E-post: anne@tegnerforbundet.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!