Numer 94 - 4/2012

Øivind Storm Bjerke kommenterer: Kunst, kritikk, kvalitet og kulturpolitikk.
Hva er tegning? spurte Anette Højlund seg, svaret ble en doktoravhandling. Thorbjørn Egner ville fylt 100 år 12.12.12; hvordan ble Egner Egner - rent visuelt?

NUMER 94 Tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst

Årets siste utgave av NUMER 4/2012 er fylt med godt stoff om tegning, illustrasjon og bokkunst.

- Professor i Kunsthistorie, Øivind Storm Bjerke, skriver om kritikk og kvaliteten på den kritiske virksomheten i sin aktuelle kommentar; KUNST, KRITIKK, KVALITET OG KULTURPOLITIKK.

-Anette Højlund underviser ved Kunstakademiets Designhøjskole i København . Nå har hun skrevet doktoravhandling "Om tegning og tilblivelse. Udkast til en tegnefilosofi." NUMER spurte henne; hva er tegning?

- 12.12.2012 ville Thorbjørn Egner fylt 100 år. Illustratøren Harald Nordberg har sett på hvordan Egner ble Egner - rent visuelt?

- Avistegnernes Årskavalkade kommer ikke ut til jul slik det har gjort i fem år. Ildsjelen Hallvard Skauge forteller om hvorfor. Avistegningen er et  brennpunkt for tidens store politiske spørsmål, sier han.

- Siri Dokken, avistegner i Dagsavisen runder av året med utstilling og bok om sitt virke. Hennes tegning fra Utøya har fått forsiden i NUMER 94. Boka anmeldes i tidsskriftet.

Som vanlig anmelder vi utstillinger, bildebøker og tegneserier.

For mer informasjon kontakt redaktør Anne Schäffer

Mobil: 91131125
E-post: anne@tegnerforbundet.no

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.