Numer 94 - 4/2012

Øivind Storm Bjerke kommenterer: Kunst, kritikk, kvalitet og kulturpolitikk.
Hva er tegning? spurte Anette Højlund seg, svaret ble en doktoravhandling. Thorbjørn Egner ville fylt 100 år 12.12.12; hvordan ble Egner Egner - rent visuelt?

NUMER 94 Tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst

Årets siste utgave av NUMER 4/2012 er fylt med godt stoff om tegning, illustrasjon og bokkunst.

- Professor i Kunsthistorie, Øivind Storm Bjerke, skriver om kritikk og kvaliteten på den kritiske virksomheten i sin aktuelle kommentar; KUNST, KRITIKK, KVALITET OG KULTURPOLITIKK.

-Anette Højlund underviser ved Kunstakademiets Designhøjskole i København . Nå har hun skrevet doktoravhandling "Om tegning og tilblivelse. Udkast til en tegnefilosofi." NUMER spurte henne; hva er tegning?

- 12.12.2012 ville Thorbjørn Egner fylt 100 år. Illustratøren Harald Nordberg har sett på hvordan Egner ble Egner - rent visuelt?

- Avistegnernes Årskavalkade kommer ikke ut til jul slik det har gjort i fem år. Ildsjelen Hallvard Skauge forteller om hvorfor. Avistegningen er et  brennpunkt for tidens store politiske spørsmål, sier han.

- Siri Dokken, avistegner i Dagsavisen runder av året med utstilling og bok om sitt virke. Hennes tegning fra Utøya har fått forsiden i NUMER 94. Boka anmeldes i tidsskriftet.

Som vanlig anmelder vi utstillinger, bildebøker og tegneserier.

For mer informasjon kontakt redaktør Anne Schäffer

Mobil: 91131125
E-post: anne@tegnerforbundet.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!