Numer 90

Les bl.a.: Hva er tegning? Brobygger mellom kunst og arkitektur:
Ingrid Lønningdals egne kunstneriske produksjon. Reisetegninger gjennom historien, og mye mer

NUMER - tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst er ute med årets siste utgave - NUMER 90.

Av innholdet:

- Hva er tegning?
VGs Roar Hagen kommenterer fra avistegnerens ståsted.

- Brobygger mellom kunst og arkitektur
Ingrid Lønningdal heter den nye tegnelæreren på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Hun kan vise til en egen omfattende kunstnerisk produksjon der koblinger mellom arkitektur og kunst er tema.

- Reisetegninger gjennom historien.
Sophie Rodin fikk et reisestipend. Det brakte henne flere generasjoner tilbake på spinnesiden i familien, til slavehandel på øya St.Croix - og til Arendal. Den historiske reisen blir utstilling og bok.

- Alt henger sammen med alt.
Harald Flor har vært i Stockholm og sett en utstilling av Marcel Duchamps arbeider kuratert av professoren, museumslederen og kunstskribenten Ulf Linde.

- FUKT - tegningens våte mellomrom.
Øystein Hauge har lest magasinet FUKT og utroper det til et utstillingsrom for sjangeroverskridende "postproduksjon" av tegning.

Erling Mostue Bugge har sett Marcus Brendmoes utstilling i Stenersenmuseet.

Ida Z. Mathistad har sett Per Inge Bjørlos retrospektive utstilling på Henie - Onstad Kunstsenter.

Trond Borgen skriver om Anne Rolfsens meditative tegnekunst på Hå gamle prestegård.

Brageprisvinner Inga H. Sætre har som vanlig tegnet Numers bakside.

___________________________________

NUMER
Tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst

Tidsskriftet NUMER vil fremme kunnskap og interesse for tegning, illustrasjon og bokkunst og går i dybden på såvel nytt som gammelt stoff. En fast og viktig del av den redaksjonelle profilen er anmeldelser av bildebøker og illustrerte bøker. NUMER er det eneste bladet i sitt slag i Skandinavia, og vi henter også stoff fra de andre skandinaviske landene. Bidragsytere og anmeldere er godt kvalifiserte kritikere, kunstnere, kunsthistorikere og journalister.

Tegnerforbundet ble grunnlagt i 1916, og det første NUMER kom ut i 1917 som Tegnerforbundets årshefte og ble kalt Numer 1. Tidsskriftet lå nede fra 1921 til 1986, da det ble vekket til live igjen av Oscar Reynert Olsen og Hans Normann Dahl. De var redaktører fram til oktober 2010 da Anne Schäffer overtok som ansvarlig redaktør.

NUMER kommer ut fire ganger i året og utgis i samarbeid med Tegnerforbundet, med støtte fra Norsk Illustrasjonsfond og Norsk Kulturråd.

Tidsskriftet selges hos Narvesen, i Nasjonalmuseets bokhandel, Kunstnernes Hus, Tronsmo bokhandel, Torpedo Kunstbokhandel, Ark på Egertorget, Avistegnernes hus i Drøbak, i Tegnerforbundet , i en rekke kunstmuseer og gallerier rundt om i landet

Ønsker du flere opplysinnger om NUMER, ta kontakt med redaktør Anne Schäffer, mobil: 911 311 25. Eller e-post: anne@tegnerforbundet.no

Tegnerforbundet, Rådhusgata 17, 0158 Oslo
e-post : numer@tegnerforbundet.no
tel. 22 42 38 06, fax. 22 41 19 87
Link til hjemmesiden

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!