NUMER 103 1/2015

Tema: Ytringsfrihet. Numer ønsker å speile bredden i den pågående debatten om ytringsfrihet i tekst og strek; en frihet under angrep.

NUMER - TIDSSKRIFT FOR TEGNING, ILLUSTRASJON OG BOKKUNST

YTRINGSFRIHET

- Denne første utgaven av NUMER i 2015 har ytringsfrihet som tema.

Etter angrepet på det franske satiremagasinet Charlie Hebdo 7. Januar – der 12 mennesker ble drept – deriblant  fem av Frankrikes fremste satiretegnere, har debatten beveget seg fra et krav om absolutt ytringsfrihet som angår oss alle, til en pågående debatt om ytringsansvar. Terrorangrepet i København en drøy måned senere aktualiserte debatten ytterligere.

NUMER som gis ut av Tegnerforbundet har invitert ni norske kunstner- og presse- og ytringsfrihetsorganisasjoner til å kommentere angrepet på ytringsfriheten. 12 avistegnerne har gitt oss tillatelse til å trykke deres kommentarer. Slik ønsker vi å speile bredden i den pågående debatten ytringsfrihet i tekst og strek – en frihet som er under angrep.

- Morten Harper rapporterer fra tegneseriefestivalen i Angoulême i Frankrike - en hyllest til Charlie Hebdo og de drepte tegnerne.

Av innholdet ellers:

- Lars Elton har sett Svein Bollings utstilling i Galleri K. og spør når Bolling skal få den museumsutstillingen han fortjener?

- Mona Gjessing har vært i London og sett Jockum Nordströms utstilling som hun leser som en diskret kritikk av det menneskelige menasjeri.

- Kristina Ketola Bore har intervjuet tegneren Andreas Töpfer om hvordan han gir form til tanker om tegning i boka Speculative Drawing.

Marvin Halleraker har tegnet forsiden på NUMER 1/2015

For mer informasjon kontakt ansvarlig redaktør Anne Schäffer
Mobil: 91131125
e-post: anne@tegnerforbundet.no

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.