NUMER 102 4/2014

Årets siste utgave av NUMER har et bredt spekter av stoff; fra troll til utstillingshonorar, fra Rembrandt til Tegnebiennale.

Og som alltid grundige anmeldelser av bildebøker og illustrerte bøker fra nye illustrasjoner til Niels Klims underjordiske rejse til Øivin Horveis fantastiske illustrasjoner i en av årets vakreste bøker, ”K. Musterman”.

Nordiske troll

Troll har fått en renessanse i nordisk kunst; i skjønnlitteraturen, på film og i de gode gamle eventyrene som illustreres på nytt av samtidskunstnere.

Ingun Bøhn har sett nærmere på det nordiske trollet mellom urskog og tujahekk i essayet  ”Nå kommer jeg og tar deg!”

Fra Rembrandt til Rauschenberg,

NUMERs anmelder Mona Gjessing har sett den storslagne utstillingen Rembrandt The Late Works i The National Gallery i London. I Oslo har hun besøkt de syv visningsstedene for Tegnebiennalen 2014, en biennale som fordrer at publikum kjenner sin kunsthistorie.

Forsiden på NUMER 102.

En av Øivin Horveis illustrasjoner fra ”K. Musterman” (No Comprendo Press)

NUMER er inne på norsk kulturråds innkjøpsordning for kulturtidsskrift.

For mer informasjon kontakt

redaktør Anne Schäffer

Mobil: 91131125

e-post: anne@tegnerforbundet.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!