NUMER 100 2/2014

Grunn til å jubilere: Dette er Numer 100! Fredrik Stabel ville vært 100 år i år og markeres med bok. Tove Janssons 100-års jubileum markeres med utstilling på Ateneum i Helsingfors.

JUBILEUM 1.

I 1917 ga en gruppe tegnere ut NUMER 1, et årshefte for den nystartede kunstnerorganisasjonen Tegnerforbundet.

Nå sitter du med NUMER 100 i hånden. Et aldri så lite jubileum som markeres med intervju med gammelredaktørene Oscar Reynert Olsen og Hans Normann Dahl – to vitale kunstnere hvis hjerter banker for tegnekunsten. Her tegnet av Siri Dokken.

JUBILEUM 2.

Fredrik Stabel ville vært 100 år i år. Jubileet markeres med bok om tegneren, humoristen, satirikeren og samfunnsrefseren, med utstilling i hjembyen Drøbak, og Dagbladet trykker ukentlig en reprise fra Norsk dusteforbunds annaler.

Vi ba kunsthistoriker Sidsel Helliesen plassere tegneren Stabel i en tradisjon. Det er ikke lett. Stabel er en kunstner med en helt særegen stil.

JUBILEUM 3.

Tove Jansson er óg 100 årsjubilant, og hun er langt mer enn Mumitrollets mamma.

Stig Andersen har sett jubileumsutstillingen på ATENEUM i Helsingfors og skriver om sine inntrykk i ”Tegneren som ville være maler”.

Anna Fiske vant årets Bokkunstpris. Hun intervjues av Mona Gjessing.

Per Dybvig vant Bokkunstprisen i 2013, men det er billedkunstneren Trond Borgen skriver om i sitt essay ”Tegning i bevegelse”.

Som vanlig anmelder vi utstillinger og bildebøker, vi presenterer en ny tegneserie på baksiden, og vi har våre faste spalter;Fra Nasjonalmuseets samling,ogBilde velger dikt.

NUMER er inne på norsk kulturråds innkjøpsordning for kulturtidsskrift!

Det betyr at tidsskriftet finnes i alle norske folkebibliotek.

For mer informasjon kontakt

redaktør Anne Schäffer

Mobil: 91131125

e-post: anne@tegnerforbundet.no

Omslaget på NUMER 100:

Tove Jansson, Selvportrett (1975). Privatsamling. Foto: Finlands Nasjonalgalleri/Yehia Eweis © Tove Janssons Dødsbo

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.