Norsk Shakespeare-tidsskrift 4 2017

Høsten 2017 ble det kjent at Vegard Vinge og Ida Müller mistet basisfinansieringen fra Norsk kulturråd, bl.a. med begrunnelsen om at de ikke hadde arbeidet mye nok i Norge. Tidsskriftet belyser teatret til Müller og Vinge gjennom flere bidrag som speiler den internasjonale betydningen av dette særegne kunstnerskapet.

Bidrag fra bl.a. kurator Hans Ulrich Obrist og festivalsjef og dramaturg Thomas Oberender, Frie Leysen med flere. Shakespearetidsskriftet vier også plass til prosjekter knyttet til 100årsjubileet for Oktoberrevolusjonen 2017. Bl.a. Milo Raus aksjon Storming av Riksdagen (i Berlin).

Billedkunstneren Vibeke Tandberg kommenterer Anne Imhofs FAUST på biennalen i Venezia i 2017, og vi trykker et lengre essay om same verk av Thomas Oberender.

Tidsskriftet har også enquete om #metto-kampanjen, og kommentarer av skuespillerne Linn Bjørnvik Grøder og Torbjørn Eriksen.

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).