Norsk Shakespeare-tidsskrift 4 2017

Høsten 2017 ble det kjent at Vegard Vinge og Ida Müller mistet basisfinansieringen fra Norsk kulturråd, bl.a. med begrunnelsen om at de ikke hadde arbeidet mye nok i Norge. Tidsskriftet belyser teatret til Müller og Vinge gjennom flere bidrag som speiler den internasjonale betydningen av dette særegne kunstnerskapet.

Bidrag fra bl.a. kurator Hans Ulrich Obrist og festivalsjef og dramaturg Thomas Oberender, Frie Leysen med flere. Shakespearetidsskriftet vier også plass til prosjekter knyttet til 100årsjubileet for Oktoberrevolusjonen 2017. Bl.a. Milo Raus aksjon Storming av Riksdagen (i Berlin).

Billedkunstneren Vibeke Tandberg kommenterer Anne Imhofs FAUST på biennalen i Venezia i 2017, og vi trykker et lengre essay om same verk av Thomas Oberender.

Tidsskriftet har også enquete om #metto-kampanjen, og kommentarer av skuespillerne Linn Bjørnvik Grøder og Torbjørn Eriksen.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!