Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, # 4 2016

Vi markerer hundreårsjubileet til den tysk-svenske dramatikeren Peter Weiss (1967-1982) i et intervju med hans datter Nadja Weiss, som er aktuell med en iscenesettelse av "Rannsakningen", Peter Weiss' dokumentariske stykke basert på Auschwitz-prosessene i Frankfurt i 1963-65.

I mange år var det Peter Weiss som var det store dramatikernavnet på Dramaten. Nå er det Ingmar Bergman som har fått denne posisjonen,skriver vår anmelder, Tove Ellefsen Lysander, som etterlyste Peter Weiss på programmet til Bergmanfestivalen 2016.

Tidsskriftet inneholder fyldige anmeldelser av Bergmanfestivalen, Oktoberdans, Theatertreffen m.m. I tillegg til å sette spesielt fokus på Ibsenfestivalen, gjennom essays og kommentarer.

Skuespiller Valborg Frøysnes' anmelder boken looking for the Political Theatre Today, som inneholder en rekke bidrag om forholdet mellom politisk aktivisme og kunst. Politisk teater er også tema for Eugenio Barbas varme hyllest til sin ven, den italienske teaterlegenden og Nobelprisvinneren Dario Fo.

Tidsskriftet er sendt ut i posten!

For spørsmål, kontakt redaktør Therese Bjørneboetherese@shakespearetidsskrift.no
Tlf. : + 47 911 96 772

Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift selges ved alle teatre, i Narvesen og utvalgte bokhandlere.

Mellom #1/2019 handlar om omsetting og musikk, men rommar òg eit utval ny litteratur i omsetting, faste spalter og omtalar av omsett litteratur.

Nyheter fra Eurozine