Nordnorsk Magasin 4 2017

Juleutgaven av Nordnorsk Magasin: Reiser i tid og landskap. Når noen har vært på ei reise, så har de noe å fortelle. Magasinets reise har så langt vart i 40 år. Vår redaksjon og frilansere har i løpet av disse årene vært i Island, Grønland og Russland, Finland og Sverige, på Færøyene og Orknøyene, for å nevne noe.

– I denne utgaven av Nordnorsk Magasin forteller vi om både korte og lange reiser. Magasinredaktøren har besøkt Fogo Island ved Newfoundland i Canada, et fiskeriavhengig øysamfunn som har vært igjennom flere kriser de siste femti årene. Både forskere og milliardærer har gitt sine bidrag til å opprettholde et levende samfunn på Fogo.

– På Brottøya sør i Hadselfjorden fikk befolkninga for to år siden fast anløp av hurtigbåt. Åtte år tidligere fikk de fleste andre bygdene i regionen veiforbindelse via Lofast - Lofoten fastlandsforbindelse. På Brottøya har seks fastboende fortsatt ikke gitt opp utkantlivet. Les om krumtappen Leif Ellingsen og de andre allsidige, oppfinnsomme, arbeidsomme og utholdende folkene på denne øya mellom Hadseløya, Austvågøy og Hinnøya.

– Tørrfisken fra Nord-Norge har reist lange veier fra hjellene langs kysten. I hundreår etter hundreår har folkene nord i Norge produsert og eksportert tørrfisk. Ulike kilder, blant annet tollruller fra engelske havner på 1300-tallet viser at importvarene fra Norge i hovedsak var tørrfisk, sild, huder og trelast, og tørrfisken utgjorde 80 prosent av dette, målt i vareverdi.

– Anastasia Gorter, tolk hos sysselmannen på Svalbard, har fått anledning til å oversette dagboka til en russer som var på norsk overvintringsfangst i Bjonahamna tidlig på 1920-tallet. Fangstmannen het Hochlin. For Anastasia, som har studert pomorlandsbyene i Kvitsjøen, var dette et kjent etternavn. Les om hennes dykk inn i fangstmannslivet på Svalbard, sett med russiske øyne.

– Blant våre synlige kulturminner finner vi fyrene. Sommeren 2017 fikk 34 fredete fyrstasjoner fra Rogaland til Varanger skilt som forteller om historie, vær, navigasjon og tekniske installasjoner. I Nord-Norge fikk elleve fyrstasjoner slike nye informasjonsskilt. Det hele ble utført i løpet av ei månedslang reise med båten M/S ”Gamle Oksøy”, i regi av Kystverksmuseene.

– Også sanger og kultur kan reise. Hundre år etter at Finland ble sjølstendig stat ser vi på spor etter finske tradisjoner i dagens Varanger. Den finske innvandringen og finske læstadianske sangtradisjoner har satt spor etter seg og betydd mye for forholdene i Varanger og i landet vårt, skriver musikkhistoriker Reidar Bakke.

Anmeldelser – musikk, romaner og sakprosa

Av anmeldelser byr magasinet på CD-albumet Mellomspill av Inge Bremnes, kriminalromanen Hvite løgner av Asbjørn Jaklin og barneboka Gjøkungen Filius med norsk tekst av June Sommer Strask, samisk oversetting ved Máret Sárá og illustrasjoner av Sissel Horndal. Dessuten romanene Jord av Kjersti Kollbotn, Rigels øyne av Roy Jacobsen og Det andre barnet av Line Nyborg. Vi anmelder også Grethe Nytun Andreassens bok En annen verden - historien om Det internasjonale Nyksundprosjektet, den populærvitskapelige antologien Sápmi i ord och bild I ved redaktør Kajsa Andersson og sakprosaboka Namn i det fleirspråklege Noreg av Alhaug og Pedersen (red).

– I denne fjerde og siste utgaven av Nordnorsk Magasin i 2017 har vi fått lov til å trykke tre helt nye dikt av poeten Helge Stangnes. Vi har også med ei kort fortelling av skribenten Anitra Lykke. Vi håper at både skjønnlitteraturen, anmeldelsene av litteratur og musikk, og utvalget artikler i denne siste utgaven i vårt førtiende år vil gi deg gode lesestunder i mørketida!

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern