Nordnorsk Magasin 4/16

I Nordnorsk Magasins ”julehefte” presenterer vi stoff om flere av våre kjernetema. Under vignetten ”Lokal utvikling” besøker vi saltsyderiet på Indre-Kvarøy i Nordland, og i vårt litterære hjørne intervjuer vi forfatteren av siste bind av Bodø bys historie.

”Folk i historia” heter en av våre vignetter: her forteller vi om den første biskopen i landsdelen, Mathias Bonsach Krogh (1754 – 1828), født i nord, og her ville han bli.

I Finnmark er veien til Havøysund, med sine helt spesielle bergformasjoner blitt en av de 18 nasjonale turistveiene i landet. Fra vår arktiske sone lengst nordøst i landet forteller vi historia om balladen «Jenta i kahytten» og om Johan A. Andersen fra Unjárga-Nesseby som i 2016 fikk Áillohaš musikkpris.
Våre faste spalter er på plass: Matens fortellinger, Ord i nord, fortelling, dikt og prosadikt, og anmeldelser av diktbok, roman, noveller, barnebok og flere sakprosabøker.

Vi har intervjuet artisten Pål Moddi Knutsen om albumet «Unsongs» med sanger som har vært sensurert i landene de kommer fra. Og et uanselig og nesten oversett kulturminne som ble til minneverdige julegaver forteller vi om i beretninga om «De brune nøstene».
Så har vi vært på utferd til Patagonia og Ildlandet i Sør-Chile, en sørlig randsone med pingviner, og med neste stopp Antarktis.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!