Nordnorsk Magasin 3/18

Møt brukerne ved Bakkely Arbeidssenter, som i mange, mange år har klistret adresse-etikettene på Nordnorsk magasin. Les om en utdøende art i kulturfloraen vår; telefonkioskene, og bli med på utferd til fiskeriregionen Galicia. Se fargerik kunst, les om Narviksenteret, møt diktdebutanter og les litteraturanmeldelser og annet spennende stoff..

Lag på lag

Jeg går i fjæra i Oldervika ved Tromsø. Bergene her er lag på lag med stein, tynne som flatbrød, tykke som lefser. Slik livene våre er, lag på lag. Slik historia vår er, lag på lag med hendelser, kultur, erfaringer. Eller kanskje slik alle årgangene med Nordnorsk Magasin er. Førti årganger, side på side med fortellinger om nord. Reportasjer, betraktninger, anmeldelser, seriøse artikler, humoristiske noveller, dikt fra debutanter og fra erfarne diktere.

En dag må vi oppsummere. Hvilken dag det blir, veit vi enda ikke. I noen år har vi hatt omtrent halvparten av det abonnenttallet som vi behøver for å få det til å gå rundt. Vi har skrapt sammen og spyttet i for å få det til å holde. Vi kjenner slitasjen.

Denne gangen vil vi presentere dere for de hjelpsomme brukerne ved Bakkely Arbeidssenter på Finnsnes, som i mange, mange år har «limt på lapper» for oss. De har klistret adresse-etikettene på magasinene, slik at posten har kunnet bringe bladet heim til hver av våre abonnenter. Det er en glede å kunne by på så blide fjes og engasjement!

En utdøende art i kulturfloraen vår er telefonkioskene. Hundre av dem er blitt vernet og skal få stå som røde minnesmerker i by og bygd. Elleve av de hundre står i Nord-Norge. Les og lær fra historiker og frilansskribent Ann Kristin Klausens reportasje!

Utferden vår har denne gangen gått til fiskeriregionen Galicia, «et Nord-Norge på den iberiske halvøy» skriver vår frilanser John Gustavsen. Så viser vi fram fargerik kunst fra kunstneren og bluesartisten Svein Arild Berntsen, og lar Jens Revold fortelle om Narviksenteret – en nordnorsk stiftelse for historieformidling, menneskerettigheter og fredsbygging.

Vi presenterer to diktdebutanter; Anneli Høiland og Tone Constanse Kjellstad, og vi publiserer elleve litteraturanmeldelser. Til slutt vil vi anbefale den vakre prosateksten «Når jeg vender tilbake …» av forfatteren Laila Thorsen, og den viltre CD-en «Sjela di» fra Ivar Beddari.

Transaktivisme og abort, arkitektur og lefsebaking. I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om arkitektur og byggkvalitet, samtale om sorteringssamfunnet med barnelege Ola Didrik Saugstad, tekstar om einsemd, goth-miljøet og dei kvite flekkane i verdsrommet.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern