Nordnorsk Magasin 2/16

Bli med fra ishavet til Karelen, via Bodø, Meløy, Sørfold, Vesterålen og Varanger. Møt fiskeren Arne Tobiassen fra Vesterålen, og les annet spennende stoff!

Fra ishavet til Karelen

NORDNORSK MAGASIN: I sommerutgaven av NNM kan du bli med fra ishavet til Karelen, via Bodø, Meløy, Sørfold, Vesterålen og Varanger. Du møter fiskeren Arne Tobiassen fra Vesterålen, du får lese beretninga om den veiløse gården Solskinnsbakk i Sørfold, du får høre historia om fyrstikkfurua i Meløy og tas med på reise i Karelen.
Innholdet i denne utgaven av Nordnorsk Magasin er presentert på bloggen vår.

Bestselger i nytt opplag

NORDKALOTTFORLAGET: ”Samla dikt” av Helge Stangnes klatret oppover bestselgerlistene for lyrikk i vinter, fra 6. plass i 2015 opp til 4. plass i begynnelsen av 2016 viser statistikker fra Bokhandlerforeningen. Etter at ”Samla dikt” blei utsolgt i februar i år er den kommet i nytt opplag. Diktsamlingene fra Helge Stangnes har til sammen solgt i 35 000 eksemplarer, et ikke helt vanlig tall for diktbøker!
Les diktet ”Sommarønske” på bloggen vår, et høvelig dikt ved Sankthans!

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.