Nordnorsk Magasin 1-2015

Afrika - et mangfold av fortellinger.  Afrika har vi hørt om og hatt forestillinger om, og noen av oss fra nord har levd der, eller vært på reise i verdensdelen. Norge og Nord-Norge har langvarige forbindelser til afrikanske land.

Handel, turisme, forskning, misjon, og hjelpearbeid av mange slag. I denne tema-utgaven av Nordnorsk Magasin har vi tatt ei reise sørover i den mangfoldige verdensdelen, og latt en handfull nordinger fortelle om sitt forhold til, sin kunnskap om eller sine opplevelser i ulike land på det store kontinentet: Mosambik; Tanzania; Namibia; Etiopia og Eritrea.

Bidragene har ulike utgangspunkt og innfallsvinkler. Her er den frivillige fra et lokalt, nordnorsk hjelpeprosjekt, her er forskere og hjelpearbeidere og her er fortellinga om å vokse opp i et afrikansk land med norsk familie. Det handler om utdanning, om fiskerier og ressursutnyttelse, om historie, om ytringsfrihet, og om bistand.

Fredskorpseren Sara Brygfjeld fra Bryggfjelldalen i Hemnes kom i fjor tilbake fra Namibia etter å ha jobba et år som musikkterapeut på et prosjekt som er et samarbeid mellom Kvæfjord kommune og College of the Arts i Windhoek.

Runar Hartvigsen fra Vardø jobba fra 2011 som rådgiver i Fiskeridepartementet i Mosambik, på oppdrag for det norske Havforskningsinstituttets avdeling for fiskeribistand, før han i fjor returnerte til moderlandet.

Kristin Jakobsen fra Senja er nylig kommet tilbake fra sin livs opplevelse, da hun som frivillig fulgte Tanzaniaprosjektet på besøk til Mbamba Bay i Tanzania. Prosjektet blei i sin tid starta av Einar Johansen fra Botnhamn på Senja, etter at han gjennom jobb som fiskerikonsulent i Norges Råfisklag deltok i et Norad-prosjekt for å bistå lokale fiskere i Mbamba Bay.

Vibeke Thorp, som skriver spalten ”Matens fortellinger” i Nordnorsk Magasin, forteller om minner fra barndommen i Eritrea, minner som kommer mens hun spiser et eritreisk måltid på Globus internasjonale kafé i Tromsø.

Randi Rønning Balsvik tar utgangspunkt i sin bakgrunn fra Vardø og Norge når hun skildrer den sterke utviklinga som har funnet sted i Etiopia – et land der hun en gang var lærer, og som siden har vært felt for mye av hennes forskning som professor i historie ved Universitetet i Tromsø.

Sissel H. Eriksen i magasinets redaksjonsråd har også forsket og jobbet i Etiopia, og her skildrer hun møter med barn og ungdom i gatene i Addis Ababa, unger som livberger seg på egen hand – og gjerne forsørger familiene sine også. Hun sammenligner med barnearbeid i Europa, for eksempel torsketungeskjæring i Nord-Norge.

I 1956 kom seks journalister fra Nigeria til Vardø for å undersøke hvordan torsken så ut før den blei tørket og eksportert. De blei fotografert i møte med vardøværinger, og de må ha vakt oppsikt i de arktiske bygatene. Vel hjemme igjen kan ikke historiene nordfra ha vært helt avskrekkende, for importen fortsatte, og i 2014 eksporterte Norge nærmere fem tonn tørrfisk til Nigeria.

Nordnorsk Magasin | Sentrumsgården Eidet | 9392 Stonglandseidet | tlf. 778 54 610

Bøker, enkeltutgaver eller abonnement: karin@nordnorsk-magasin.no nordnorskmagasin.wordpress.com | faceboook.com/nordnorskmagasin | twitter.com/nonomagasin

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!