Nordnorsk Magasin 1/17

Nordnorsk Magasin er i gang med den førtiende årgangen. I trettini hele år har bladet kommet ut til lesere spredt langt ut over i verden. Alltid har vi fortalt om nord – men slett ikke alltid bare om det nordnorske!

Det har skjedd mye i den nordlige landsdelen siden første utgave av bladet kom ut, og bladet er heller ikke det samme som den gang det blei startet. Noe holder vi like fullt fast ved, slik som litteraturstoff, artikler om landsdelens historie og om utferd til andre nordlige områder. Andre tidsskrift eller magasin har kommet og gått her i Nord-Norge, det er mer eller mindre bare Nordnorsk Magasin som har bestått, sammen med det lokalhistoriske Håløygminne – som har kommet ut i Harstad siden 1920.

Det er fortsatt nok å fortelle om. Om matproduksjon, om ressurser og rettigheter, klima og miljø, lokal utvikling, migrasjon og tradisjon, industri og næringer. Så lenge vi har abonnenter og lesere nok, så finnes det nok å skrive om. Vi har ingen egen redaksjon, så vi skaffer magasinstoffet fra flinke frilansere og andre skribenter rundt omkring.

I den første utgaven i 2017 har vi lagt vekt på det kulturelle stoffet, der vi forteller om nyere bøker, filmer og musikk med en tilknytning til Nord-Norge. I tillegg møter vi blant annet gründerkvinner fra Vesterålen, ”Kvinnene fra havet” som har valgt å samarbeide for å nå fram til markedet med produktene sine, og i en historisk artikkel følger vi leia fortidas fiskere brukte fra Helgeland til Lofoten når lofotfisket sto for døra. I spalten ”Matens fortellinger” handler det om tran denne gang, og spalten ”Ord i nord” forteller blant mye annet om ordene bekkmatstu, grønskurving og vårrak, og ikke minst ølning og ølningsbolten!

Vi har tatt en titt på noen nye dokumentarfilmer nordfra, blant annet de to ferske filmene ”Tungeskjærerne” og ”Ishavsblod”. Førstnevnte film fra Vesterålen forteller sjarmerende og nært om tradisjonen i nord der unger skjærer tunger i skreisesongen. Filmen ”Ishavsblod” viser fram en fangsttradisjon som er på vei til å forsvinne: selfangsten. To filmskapere fulgte med skuta ”Havsel” på tokt i fangstsesongen våren 2015, i ettertid har de skapt en flott film av materialet de brakte med seg tilbake til land igjen.

Men ikke er vel nordområdene bare kystland, og vi kommer tilbake i seinere utgaver av Nordnorsk Magasin med stoff fra andre deler av landsdelen og Nordkalotten!

Første nummer med nye redaktører er ute! Utgaven handler om det å lage noe nytt. Både prosessen bak, men også det store spørsmålet: Hvorfor lager man noe nytt i det hele tatt? sier Herman Breda Enkerud, som sammen med Christa Barlinn Korvald er nye redaktører for tidsskriftet Fanfare.

9.00-11.00 5. april 2017

17.00-20.00 5. april 2017