Materialisten 4-2013

Torbjørn Kalberg viser hvordan et av storverkene i europeisk kultur, Den guddommelige komedie, følger handlingen en gammel muslimsk fortelling om himmelferden til profeten Muhammed.

Han argumenterer for at europeisk kultur og vitenskap har hatt stort utbytte av kontakt med islamsk kultur.

Toralv Veggeland gir en dyster samtidsdiagnose av norsk helsevesen basert på nyere forskning

For øvrig: Ole Bjørn Rongen skriver om Bjørnsons forhold til pressen, Joar Tranøy om tidligere amerikansk overvåking, Oscar Dybedahl gir en grundig kritikk av Øystein Sørensens påstand om totalitære trekk hos Marx og Engels. Agnes Andenæs er bidragsyteren i den faste spalten De Fem Viktigste Bøkene.  Bokanmeldelser.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.