Materialisten 4-2013

Torbjørn Kalberg viser hvordan et av storverkene i europeisk kultur, Den guddommelige komedie, følger handlingen en gammel muslimsk fortelling om himmelferden til profeten Muhammed.

Han argumenterer for at europeisk kultur og vitenskap har hatt stort utbytte av kontakt med islamsk kultur.

Toralv Veggeland gir en dyster samtidsdiagnose av norsk helsevesen basert på nyere forskning

For øvrig: Ole Bjørn Rongen skriver om Bjørnsons forhold til pressen, Joar Tranøy om tidligere amerikansk overvåking, Oscar Dybedahl gir en grundig kritikk av Øystein Sørensens påstand om totalitære trekk hos Marx og Engels. Agnes Andenæs er bidragsyteren i den faste spalten De Fem Viktigste Bøkene.  Bokanmeldelser.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!