Materialisten 3-4/11

Dobbeltnummer om flyktningpolitikk. Les bl.a:.Stor skam (leder), Norsk flyktningpolitikk i globaliseringens tid, Et liv i eksil – om kvinnelige asylsøkere, De papirløse

Nytt dobbeltnummer av Materialisten om flyktningpolitikk, 188 sider. Artikkelforfattere er delvis medlemmer av organisasjoner som arbeider for en forandring av norsk flyktningpolitikk og delvis forskere som jobber faglig med flyktningpolitikk. Utgivelsen er støttet av Fritt Ord. Til salgs hos Norli, Tronsmo, Akademika i Domus Nova.

Innhold:
 Cecilie Høigård: Stor skam. Leder
 Kalle Larsson: Till kritiken av Sveriges og EUs flyktningpolitik
 Susan Lyden: Norsk flyktningpolitikk i globaliseringens tid
 Sigmund Book Mohn: Grenselosen i en globalisert verden
 Maria Pitz Jacobsen: Dublin-systemet - et rettferdig samarbeid?
 Rune Berglund Steen: De papirløse
 Jon Ole Martinsen: Retten til en fremtid. Papirløse palestinere
 Fakhra Salimi: Et liv i eksil – om kvinnelige asylsøkere
 Elisabeth Gording Stang: Juss og praksis i behandlingen av mindreårige asylsøkere
 Paula Tolonen: Utlendingsdirektoratet gjennom 23 år
Torbjørn Kalberg: Fra flerkulturell sameksistens til hardhendt uttransportering

Se www. Materialisten.no.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!