La Granada 6

I dette sjette nummeret av La Granada har vi bedt 48 norske forfattere sende oss de fem diktsamlingene de mener er de viktigste de siste 50 årene. Ut i fra disse titlene har vi laget en omfattende liste hvor vi har inkludert 106 diktsamlinger fra 1965–2015.

I tillegg til å inneholde nyskrevne tekster av blant annet Dan Andersen, Amalie Kasin Lerstang, Torgeir Rebolledo Pedersen, Endre Ruset, Aina Villanger og Gunnar Wærness, er dette nummeret også ment å fungere som et oppslagsverk for det vi kan regne som noe av det ypperste norsk poesi har å by på.De som har stemt frem de 106 viktigste diktsamlingene de siste 50 årene er:Dan Andersen, Ole Petter Arneberg, Hans Petter Blad, Inger Bråtveit, Terje Dragseth, Victoria Durnak, Paal Maage Elstad, Kjartan Fløgstad, Jon Fosse, Geir Gulliksen, Ellisiv Stifoss-Hanssen, Johan Harstad, Rune F Hjemås, Leif Høghaug, Nils-Øivind Haagensen, Fredrik Høyer, Stian Johansen, Hilde Susan Jægtnes, Ola Jostein Jørgensen, Peder Kaldfjord, Mette Karlsvik, Jan Kjærstad, Linda Klakken, Kristine Kleppo, Morten Langeland, Amalie Kasin Lerstang, Merethe Lindstrøm, Aasne Linnestå, Agnar Lirhus, Eldrid Lunden, Cecilie Løveid, Erlend O Nødtvedt Kenneth Pettersen, Torgeir Rebolledo Pedersen, Øyvind Rimbereid, Endre Ruset, Mathias R Samuelsen, Kjell Ivar Sandvik, Ingrid Storholmen, Terje Thorsen, Bård Torgersen, Helge Torvund, Arild Vange, Aina Villanger, Morten Wintervold, Gunnar Wærness, Einar Økland og Håkon Øvreås.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!